Dölj meddelandet
Här informerar vi dig som är företagare om länkar till sidor med aktuell information om covid-19/coronaviruset.
Läs mer
Choose language
Other:

Gemensamma mål

Varberg är en stark destination, med anrika turisttraditioner och potential att attrahera fler besökare - året runt och i alla delar av kommunen. Med Destinationsplanen 2020-2024 kraftsamlar Varbergs Kommun och besöksnäringen tillsammans. Målet är att utveckla utbudet, generera fler besökare året runt och därmed öka intäkter till företagen.

Vår gemensamma målsättning:

Banner med text 1 miljon gästnätter 2024
  • 2019 hade Varberg 884825 kommersiella gästnätter, vilket var den högsta noteringen på flera år. Nu spänner vi bågen och siktar högre. Med fler rum i befintliga boendeanläggningar, beslut om byggnation av ett nytt hotell i Västerport och fler reseanledningar året runt, är målet att uppnå 1 miljon gästnätter 2024. Länk till gästnattsstatistik
Banner - ökad nationell kännedom
  • Cityindex är en rikstäckande kartläggning av 104 stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. 2019 hade Varberg en omsättningsutvecklingsökning på 5,4 procent, vilket genererade den högsta siffran i Sverige av städer över 50000 invånare. Vår målsättning är att stabilisera vår position och framåt fortsätta ligga kvar bland de fem främsta städerna i kategorin ”medelstor stad” fram till 2024. Länk till Cityindex 2019länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Banner - fler besöksnäringskluster
  • Starkare och fler besöksnäringskluster
    I Varberg finns flera starka bransch- och geografiska kluster inom besöksnäringen. Vårt mål är att dessa ska bli starkare genom fler medlemmar och att det ska tillkomma fler kluster.
Banner med fler evenemang
  • Utbildningarna för besöksnäringen kooordineras av Region Halland. Vår målsättning är att antalet företag som väljer att vidareutbilda sin personal efter det aktuella utbudet ökar årligen.
Banner - fler besöksnäringskluster
  • Varbergs stora besöksmål ökar sina besöksantal årligen: Hallands Kulturhistoriska Museum, Naturum, Världsarvet Grimeton, Kulturhuset Komedianten, Galleria Trädgården, Åkulla Bokskogar och Kungsjölederna.

Styrdokument

Nationell strategi

Besöksnäringen går starkt framåt. Detta är Sveriges nya basnäring som skapar nya jobb i alla delar av landet. Under våren 2019 aviserades att regeringen kommer ta fram en nationell strategi för besöksnäringen. Strategin ska utgöra en plattform för en samlad politik kring hållbar turism och en konkurrenskraftigt växande besöksnäring i Sverige.

Mer information från Näringsdepartementetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Visita

Besöksnäringen skapar tillväxt, möten mellan människor och bidrar till en hållbar utveckling samt möjliggör ett levande Sverige. Med rätt förutsättningar kan näringen växa ännu mer. Här kan du läsa om Visitas prioriterade frågor för att besöksnäringen ska kunna utvecklas och ytterligare bidra till jobb och tillväxt i hela Sverige.

Visitas näringspolitiska program 2019-2022länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Visit Halland

Visit Halland är Region Hallands besöksnäringsavdelning som har uppdraget att genomföra en rad insatser som ökar antalet utländska besökare till Halland. Fler ska upptäcka att det är något speciellt med Halland och för att lyckas med detta samverkar Visit Halland med både destinationerna och företagen i Halland.

Region Halland - besöksnäringlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Varberg - en växande kommun

Med drygt 64 000 invånare och en befolkningstillväxt på ca 900 personer per år, är Varberg en av landets mest snabbväxande och populära kommuner att bo i.

Varberg är känd för en öppen atmosfär, ett stort evenemangs- och kulturutbud, medborgare med aktiv livsstil och en vacker natur runtom hela kommunen. Under sommarhalvåret fördubblas antalet invånare då besöksnäringen lockar många nationella besökare men även internationell turism.

Utmärkelser

  • Årets Stadskärna 2016
  • Årets landsbygdskommun i kategorin bäst och bo 2008, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 och 2019
  • ”Årets superkommun” två år i rad, 2018 och 2019
  • Topp 3 i omsättningsutveckling i stadskärnan, cityindex 2018

Varbergs vision - Västkustens kreativa mittpunkt

Västkustens kreativa mittpunkt Varberg har unika möjligheter med sitt läge, havet och naturen. För att utnyttja den fulla potentialen ska Varberg utvecklas till Västkustens kreativa mittpunkt. För att lyckas krävs nytänkande, framåtanda, kunskap och mod. Visionen skapar förutsättningar för tillväxt i hela kommunen och en fantastisk livsmiljö.

Varbergs visionlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Näringslivs- och Destinationskontoret

Näringslivs- och destinationskontoret (NOD) är en del av kommunstyrelsens förvaltning. Vårt uppdrag är att utveckla och marknadsföra Varberg som en attraktiv ort att besöka, bo och driva företag i.

NOD har åtta prioriterade utvecklingsaktiviteter:

  • Utveckling av stadskärnan
  • Utveckling av företagsklimatarbetet
  • Samordna destinationsarbetet
  • Öka samverkan mellan företag, kommun och akademi/institut
  • Stimulera företagens arbete kring hållbarhet
  • Utveckla platsvarumärket och Varbergs attraktivitet
  • Utveckla näringslivet genom extern finansiering
  • Samordna arbetet med landsbygds- och ortsutvecklingsstrategier

NOD ska skapa bästa möjliga förutsättningar för att förenkla för Varbergs näringsliv. Det gör vi genom att bistå med kunskap, kontakter, arenor för samverkan, samt att strategiskt utveckla och marknadsföra destinationen Varberg. Vi ska bidra till att skapa en positiv bild av Varberg och medverka till att det skapas fler arbetstillfällen.

NOD:s uppdraglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

NOD:s verksamhetsplanPDF

Vill du komma i kontakt med en medarbetare på NOD, hittar du kontaktuppgifter här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Senast ändrad: 2020-04-30