Choose language
Other:

Nätverken

NOD har ett nära samarbete med kluster och nätverk inom besöksnäringen. Tillsammans utvecklar vi Varberg som destination.

Nätverken har skapats både utifrån geografiskt område, som till exempel Smaka På Tvååker, Vännerna i Viken och Norr Om Varberg, och utifrån bransch, som Varberg Handel och Varbergs Krögarförening.

Under 2020 gjorde vi en gemensam destinationsplan för Varberg 2020-2024. Den samordnas av NOD i tät dialog med besöksnäringen tre gånger per år. Planen är helt digitaliserad och uppdateras årligen för att vara levande och aktuell. Destinationsplanen är en gemensam kunskapshub för satsningar inom besöksnäringen, oavsett om det gäller offentliga eller privata initiativ.

Klicka här för en större bild.

Karta med utmärkta kommunala satsningar

Vilka satsningar planerar nätverken?

André och Roxy Brittas

Kontakt: André Pfeiffer, Roxy Handing
roxy@brittasveranda.se, teatern@live.se 

- Vi öppnar upp uteserveringarna och anpassar oss efter riktlinjerna. I år genomför vi Vinfestivalen, och vi förlänger säsongen genom att ha öppet även i september. Men vi avvaktar med populära Apple Bay Day till kommande år.
- Sen finns har planer på fler evenemang, fast de är fortfarande hemliga.

Marie Torstensson Smaka på Tvåkker

Kontakt: Marie Thorstensson
marie@hermanslycke.com

- I Smaka på Tvååker ingår 34 företag söder om Varberg i och omkring Tvååker (se hemsidan vilka företag, smakapatvaaker.se)
- Det sprudlar av entreprenörskap och god företagskultur med allt från små grönsaksstånd till större konferensanläggningar men även gårdsbutiker, boende och caféer. Vi känner att rent strategiskt ligger vi helt rätt i dessa tider - alltså på landet, där vi kan hålla avstånd både nu och i framtiden.
- I ledningsgruppen sitter sex personer som alla är egna företagare: Anneli Andersson Karlsberg gård, Marie Torstensson Hermanslycke Bondgård B&B Café, Kicki Näslund Obbhults gård, Marina Evertsson Strömma, Jenny Andersson Korndals gård, Claire Kjärrman Farmhouse gårdsbutik, Gunilla Brage Gunillas Hantverk.
- Vi kör våra event helger tredje helgen i maj, tredje helgen i augusti och första advent då vi vill visa upp oss och ta hand om besökarna lite extra.
- I år har många av entreprenörerna gjort djupdykning i hållbarhetsfrågor, kurser som Region Halland har tillhanda hållit. Vi hoppas det kommer att märkas om inte nu, så på långsikt.

Nils Gordh Campinggruppen

Kontakt: Nils Gordh
nils.gordh@apelviken.se

- Camping Varberg är ett samarbete mellan åtta campingplatser. Vi arbetar för att etablera och stärka camping i vår region; gentemot och med kommun och beslutsfattare, i samarbete med andra företag och organisationer, och för våra gäster.
- Medlemmarnas stora tillväxtpotential ligger framför allt i den tid som inte utgörs av sommar och de klassiska semesterveckorna. Vi arbetar efter devisen ”Sommaren är längre i Varberg”. I det ingår att förlänga och vidga säsongen, men också att skapa reseanledningar under andra säsonger. Inte minst har de senaste årens stora ökning av husbilar öppnat för nya möjligheter. En husbil används i mycket större omfattning året runt, än traditionell camping i husvagnar och tält. Traditionella enkla campingstugor har ofta bytts ut mot stugor, rum och lägenheter med hotellstandard.
- Camping står redan idag för en majoritet av gästnätterna i Varberg och Halland. Omkring sextio procent av Hallands gästnätter produceras av campingplatser. Vi är övertygade om att vi kan öka ytterligare i samarbete med kommun, region och andra aktörer. Vi kan göra det genom att skapa fler reseanledningar september till maj, genom att öka vår exportmognad och genom att samarbeta.

Byaregårdens bryggeri

Kontakt: Inger Elftorp, Robert Olsson
info@byaregardensbrygghus.se

- I år har vi ökat antalet medlemmar och nu är vi närmare trettio medlemsföretag. Vi finns norr om Varberg upp mot Kungsbacka, i väster fram till havet och österut mot Nösslinge och Kungsäter. Våra medlemsföretag spänner över branscher, från café och bageri, bryggeri och pizzarestaurang, gårdsbutiker, vandringsleder, uteritter, keramiker och konstnärer med mera. Alla medlemmar finns på vår hemsida.
- Vårt främsta mål är att, genom samarbete, skapa ökat intresse för att besöka våra pärlor norr om Varberg. Vi stöttar varandra till att utvecklas och våga satsa. Vi försöker utmana våra medlemmar att bli mer synliga i den digitala världen. I år uppmuntrar vi också våra medlemmar att satsa på Outdoor-verksamhet i den mån det går.
- Tre besökshelger är planerade under 2021: 22-23 maj, 18 september och 18 december. Varje besökshelg kommer att ha ett tema och enkla tävlingar för att skapa ett större intresse. Vi hoppas även kunna paketera utflykter till våra besöksmål så att de kan skräddarsys efter önskemål. Vi satsar ju också på att hålla öppet inför jul och sprida ”White Christmas-stämning”.

Ulrika Lagergren

Kontakt: Ulrika Lagergren
ulrika.lagergren@hotmail.se

- Vi önskar precis som Varbergs handel en permanent vädersäkring på torget – det hade förbättrat förutsättningarna för många evenemang.
- När det blir tillåtet att samlas många igen vill vi erbjuda uteservering och storbildsvisningar i Brunnparken. Under Varbergs BoIS hemmamatcher vill vi anordna event där bortasupporters kan samlas.
- Vi planerar en repris av Smaka på Varberg som Krögarföreningen är med och utvecklar. Alkoholtillståndslagen har förenklats något så att fler kan vara med. Det är positivt, för då kan vi visa upp bredden.
- Vi hoppas också på fler medlemmar, inte bara i stadskärnan utan över hela kommunen.

Björn Lundh

Kontakt: Björn Lundh
kvantumbjorn@telia.com

- Varberg Handel består av femtio medlemmar inklusive Galleria Trädgården. De flesta har sin verksamhet i centrala Varberg.
- För tillfället har vi fullt fokus på pandemin och att erbjuda alla kunder en möjlighet till trygg och säker handel. Många butiker erbjuder FaceTime-shopping, hemkörning av varor, ringklocka och möjlighet till Swish-betalning om man inte vill gå in i butiken. Det finns också handsprit, ett maxantal kunder samtidigt, möjlighet att handla ensam i butiken vid sidan av ordinarie öppettider med mera. Kontakta din lokala handlare för vad just de erbjuder.
- Varberg har en mycket positiv utveckling och fortsätter växa. Så när pandemin släpper ser vi fram mot det ”nya normala” med en blomstrande handel i vår fina stadskärna!

Terese Asplund

Kontakt: Terese Asplund
Terese.Asplund@comwell.se

- Syftet med hotellgruppen är att genom samverkan bidra till att stärka Varberg som besöksdestination hela året. Det handlar om affärs-, konferens- och det privata segmentet. I arbetet för en stark destination är infrastrukturen, kompetensutvecklingen och kompetensförsörjningen viktiga frågor som vi arbetar med i gruppen.
- För att lyckas med våra målsättningar och med arbetet för att stärka betydelsen för hotellnäringen, handlar det också om att stärka varandra som besöksmål. Därför är erfarenhetsutbyte oss emellan också en viktig del i vårt arbete.
- Den största potentialen till utveckling som vi ser, är att arbeta med att driva resande till Varberg 365 dagar om året. Det innebär att driva arbetet mot flera olika segment. Vi tror också att de olika segmenten affärs, privat och konferens kan driva varandras besök till Varberg och därmed skapa goda synergier för hela besöksnäringen i Varberg året runt.
- I vårt nätverk ingår åtta härliga boendeanläggningar:
Destination Apelviken, Robert Secher
Hotell Gästis & Hotell Havanna, Erik Diding
Varbergs Stadshotell, Bo Samuelsson
Clarion Collection Hotel Fregatten, Josefine Gudmundson
Fästningens B&B Vandrarhem, Carl Einerfors
Okéns Bed & Breakfast, Gert Okén
Varbergs Kusthotell, Terese Asplund

Destination Bua

Bua hamn

Kontakt: Kenneth Berntsson
kenneth@berntsson.org

- Vår förhoppning är att samhället kommer att öppnas upp för turister till sommaren, men vi tror inte att de utländska besökarna kommer i samma omfattning som de gjorde innan pandemin.
- Vårt nätverk består framför allt av AB Båtfjordens Hamn, Bua Framtid, Brygghuset, Bua If och Lollos Bodar, där Makrillfestivalen har varit en av de största attraktionerna som vi gemensamt har arrangerat. Vi vet inte ännu om den går att genomföra nu till sommar heller. Sjöbodens dag har också varit en gemensam aktivitet. Den brukar vara i början av juni i samband med firandet av nationaldagen, men även det blir svårt på grund av nuvarande restriktioner. Lollos Bodar kommer att hålla öppet under hela sommaren med start 1 maj.
- Vi tror att intresset ökar för Kattegattleden ökar vilket gör att fler cyklister kommer att besöka Bua. Vi har också haft väldigt bra beläggning på vår ställplats under årets första tre månader, och det tror vi kommer att vara fortsatt under året.

Ulla Arvidsson  Åkulla bokskogar

Kontakt: Ulla Arvidsson
ramhall@telia.com

- Vårt nätverk är intresseföreningen som består av alla besöksmål i Åkulla området, men även föreningar och privatpersoner. Det är besöksmålen som vi huvudsakligen jobbar med.
- Fokus ligger nu på att ta hand om våra vandringsstigar (totalt 6,6 mil). Dessa marknadsförs genom föreningens hemsida, och med en broschyr som ligger för nytryck. Stigarna drar mycket folk till området vilket spiller över på besöksmålen. Många äter, fikar eller övernattar i området. Övernattningarna sker i tält, vindskydd, husbil eller rum på någon av anläggningarna. Just nu har vi ett samarbete med NOD genom en kampanj om Allemansrätten.
- Våra besöksmål utvecklas ständigt och de gör det med råge; Ästad vingård bygger för närvarande en underjordisk restaurang. Åkulla Outdoor Resort har olika träningsweekends etc. Öströö produktutvecklar och försöker få till mässor eller event som passar deras nisch. Kärramosse gård har byggt om ladan för fest och konferens och bygger ut med vindskydd för friluftsälskare. Villa Stenhuset och Obbhults gård är grannar som visar upp två olika världar. För alla som är tekniskt intresserade finns Stigs Motormuseum och Bråtadals vandrarhem visar upp ett STF vandrarhem i 50-talsstil.
- Området erbjuder både det enkla nostalgiska och det superspektakulära; från undervattensbastu och underjordisk restaurang till sportigt friluftsliv. Säsongen ser vi kan pågå året runt med vandringar och skidåkning när det finns snö.

Göran Palmkvist Kungsjölederna

Kontakt: Göran Palmkvist
palmkvist@kungsater.se

- Det enkla är det exklusiva, är vårt motto. I nuläget tar vi emot 6-7000 besökare per år, men vi skulle kunna dubbla antalet. Vi nätverkar en hel del, både i olika kluster och i kranskommunerna, för marknadsföring och samarbetspartners. Vi bjuder också in de olika besöksnäringsnätverken till Kungsjöområdet.

Pernilla Nilsson Destination Läjet

Kontakt: Pernilla Nilsson
info@destinationlajet.se

- Vi håller på att uppdatera vår turistkarta över Läjet, några företag har tillkommit och några är inte kvar. Vi förbereder för nya infartsskyltar till Träslövsläge, och tillsammans med Region Halland planerar vi för en historievandringar med hjälp av informationsskyltar och QR-koder.
- Vi hade planerat eventet Familjedag på Läjet som tyvärr inte kan anordnas 2021, men vi hoppas att vi kan genomföra julmarknaden Jul på Läjet.
- Självklart vill vi öka antalet medlemmar, både privata och företag, och vi klurar på vad vi kan göra för att få fler privata medlemmar. Företagarna har nätverksträffar då vi planerar event och hittar samarbetsmöjligheter, dock inte i pandemitider. Föreningens mål är också att vara en länk i kontakten mellan företagen och kommunen.

Pernilla Nilsson Destination Läjet

Kontakt: Hans Lillhage
hans@lillhagekonsult.se

- Just nu ligger verksamheten på is och inga satsningar är planerade.




Senast ändrad: 2021-04-28