Dölj meddelandet
Till följd av en ökad smittspridning av covid-19 har Folkhälsomyndigheten tillsammans med Region Hallands smittskyddsläkare beslutat om lokala allmänna råd som gäller från och med den 3 november.
Läs mer
Choose language
Other:

Nätverken

NOD har ett nära samarbete med kluster och nätverk inom besöksnäringen. Tillsammans utvecklar vi Varberg som destination.

Nätverken har skapats både utifrån geografiskt område, som till exempel Smaka På Tvååker, Vännerna i Viken och Norr Om Varberg, och utifrån bransch, som Varberg Handel och Varbergs Krögarförening.

Under 2020 gör vi en gemensam destinationsplan för Varberg 2020-2024. Den samordnas av NOD i tät dialog med besöksnäringen tre gånger per år. Planen är helt digitaliserad och uppdateras årligen för att vara levande och aktuell. Destinationsplanen är en gemensam kunskapshub för satsningar inom besöksnäringen, oavsett om det gäller offentliga eller privata initiativ.

Klicka här för en större bild.

Karta med utmärkta kommunala satsningar

Vilka satsningar planerar nätverken?

André och Roxy Brittas

Kontakt: André Pfeiffer, Roxy Handing
roxy@brittasveranda.se, teatern@live.se 

- Vi öppnar upp uteserveringarna och anpassar oss efter riktlinjerna. I år blir de större evenemangen inställda, men vi hoppas på kommande år kunna genomföra populära Apple Bay Day och Vinfestivalen. Och vi har planer på fler evenemang, fast de är fortfarande hemliga.

Marie Torstensson Smaka på Tvåkker

Kontakt: Marie Thorstensson
marie@hermanslycke.com

- I våras deltog vi i evenemanget Smaka på Kattegattleden. Under hösten satsar på vi på ett adventsevent som blir i slutet av november.
- Vi kommer också under hösten att bjuda in bussbolag som är intresserade av att anordna resor till Tvååkersområdet.

Nils Gordh Campinggruppen

Kontakt: Nils Gordh
nils.gordh@apelviken.se

- Destination Apelviken satsar mycket på den norska marknaden, men även den tyska och holländska. Det här året blir annorlunda för alla, men många är ändå positiva.
- Läjets Camping renoverar stugor, vägar och tre servicekök. För att attrahera nya målgrupper lanseras konceptet Caravilla med det allra senast i campingvärlden – en boendeupplevelse indelat i olika kategorier; standard, premium och deLuxe.
- Vi välkomnar också vår senaste medlem, Rödlix Camping.

Byaregårdens bryggeri

Kontakt: Inger Elftorp, Robert Olsson
info@byaregardensbrygghus.se

- Vi planerar evenemang liknande Smaka på Tvååker. Dessa blir (med reservation för ändringar) i september och december. Evenemangen marknadsförs på vår facebooksida.
- Flera av våra medlemmar gör nya satsningar till exempel Kullagårdens Glutenfria Stenugnsbageri som har renoverat stenlada där de har försäljning och café med plats för många gäster. Byaregårdens Brygghus fortsätter med sin stenugnsbakade pizza, gratis Walk-&Taste och en nysatsning på sin gårdsbutik.
- Vi har många nya medlemmar med olika verksamheter, som naturupplevelser till fots eller på hästrygg och även livsmedelsproducenter. Ett gemensamt mål är att erbjuda en fin upplevelse för våra besökare under besökshelgerna. Flertalet har ju öppet under stor del av säsongen.
- Vi satsar också på Norr om Varberg genom att gemensamt avlöna en person som sköter administrationen av nätverket.

Ulrika Lagergren

Kontakt: Ulrika Lagergren
ulrika.lagergren@hotmail.se

- Vi önskar precis som Varbergs handel en permanent vädersäkring på torget – det hade förbättrat förutsättningarna för många evenemang.
- När det blir tillåtet att samlas många igen vill vi erbjuda uteservering och storbildsvisningar i Brunnparken. Under Varbergs BoIS hemmamatcher vill vi anordna event där bortasupporters kan samlas.
- Vi planerar en repris av Smaka på Varberg som Krögarföreningen är med och utvecklar. Alkoholtillståndslagen har förenklats något så att fler kan vara med. Det är positivt, för då kan vi visa upp bredden.
- Vi hoppas också på fler medlemmar, inte bara i stadskärnan utan över hela kommunen.

Björn Lundh

Kontakt: Björn Lundh
kvantumbjorn@telia.com

- Vi har satsningar året runt, och att vädersäkra en del av torget med tak hade skapat ännu fler möjligheter. Fler reseanledningar kan vi få till exempel genom att boosta sommarens krogtorg med en känd artist, och att anordna aktiviteter för att skapa ett levande centrum. Under hösten vill vi ha mer ljus och musik i stan och helst också tomteparaden tillbaka till vintern. Evenemang med hållbarhet i fokus är viktigt, och ett förslag är Recycled Sundays - en söndag med lyxloppis och försäljning på gatan.
- För medarbetare vill vi erbjuda en ambassadörsutbildning för att kunna ta hand om alla gäster på allra bästa sätt!
- Vi jobbar också hårt för att bli fler medlemmar i Varberg Handel för att bli strategiskt starkare, men framförallt för att få mer medel till publikdragande aktiviteter.

Bo Samuelsson Hotellgruppen

Kontakt: Bo Samuelsson Bo.Samuelsson@varbergsstadshotell.com

- Flera av Hotellgruppens medlemmar planerar att utveckla sina verksamheter och det finns nya aktörer på väg in. Vi ser stor potential i att marknadsföra Varberg som mötesstad och skulle gärna se en Convention byrå som verkar för att ta hit större kongresser och möten.
- Vi har ett bra strategiskt läge. Att få utökad tågtrafik och fler direkttåg från Mälardalen med till exempel MTR som kör delar av året, hade varit en tillgång.
- Outdoor-aktiviteter är en starkt växande reseanledning och vi vill gärna fördjupa samarbeten med aktörer inom det området.
- Vi vill se en ökad kompetensförsörjning, till exempel i samarbete med YH-utbildning och akademi inom olika besöksnäringsområden, men även inom kök och restaurang. Än finns dock inga klara planer.

Destination Bua

Bua hamn

Kontakt: Kenneth Berntsson
kenneth@berntsson.org

- Vi ser positivt på säsongen, trots att antalet utländska besökare minskade och att makrillfestivalen utgick i år.
- Det behövs en restaurang i Bua, så vi hoppas på att en ny aktör öppnar upp efter att den tidigare i kommunens lokaler lagt ner.


Ulla Arvidsson  Åkulla bokskogar

Kontakt: Ulla Arvidsson
ramhall@telia.com

- Det ska bli spännande att följa friluftsgården Åkulla Outdoor Resort som har nya ägare med stora planer. Även andra medlemmar har börjat paketera sina erbjudanden, till exempel aktivitet och boende, i samarbete med andra lokala aktörer.
- Vi jobbar vidare med att få lederna bättre uppmärkta, till exempel cykelleden som ansluter till Kattegattleden, men även leden mellan Åkulla och Öströö, och Hallandsleden. I samarbete med Kungsjölederna har vi tagit fram en förbindelse så man kan vandra i båda områdena.

Göran Palmkvist Kungsjölederna

Kontakt: Göran Palmkvist
palmkvist@kungsater.se

- Det enkla är det exklusiva, är vårt motto. I nuläget tar vi emot 6-7000 besökare per år, men vi skulle kunna dubbla antalet. Vi nätverkar en hel del, både i olika kluster och i kranskommunerna, för marknadsföring och samarbetspartners. Vi bjuder också in de olika besöksnäringsnätverken till Kungsjöområdet.

Pernilla Nilsson Destination Läjet

Kontakt: Hans Lillhage
hans@lillhagekonsult.se

- Just nu ligger verksamheten på is och inga satsningar är planerade i år.



 

Pernilla Nilsson Destination Läjet

Kontakt: Pernilla Nilsson
info@destinationlajet.se

- Nästa år gör vi en ny turistkarta med förslag på cykelturer i Läjet med omnejd. Vi tänkte också göra skyltar av kartan så att den blir mer tillgänglig för besökare. Vi planerar också historievandringar med hjälp av informationsskyltar och QR-koder.
- Julmarknaden 2019 var väldigt lyckad. Vi vill utveckla den inför kommande år, även om det på grund av restriktioner inte blir någon julmarknad just i år.
- Sen vill vi självklart öka antalet medlemmar, både privata och företag. Företagarna har nätverksträffar då vi planerar event och hittar samarbetsmöjligheter. Föreningens mål är också att vara en länk i kontakten mellan företagen och kommunen.

Senast ändrad: 2020-10-15