Marknadsföring & PR

Näringslivs- och destinationskontoret (NOD) har uppdraget att marknadsföra Varberg som destination för regionala och nationella besökare. Marknadsföringen sker i ett flertal kanaler.

Vill du som företagare i Varberg använda dig av "Varbergsbilder" Öppnas i nytt fönster. i din egen marknadsföring finns ett urval som får användas fritt.

Region Hallands destinationsavdelning har uppdraget att marknadsföra Halland som en destination internationellt. De primära målmarknaderna är Norge, Danmark, Nederländerna och Tyskland.

Kattegattleden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. marknadsförs internationellt och nationellt av Region Halland.

Kampanjer

NOD genomför årligen kampanjer med platsvarumärket ”Varberg Inspirerar” som avsändare, ibland tillsammans med besöksnäringsaktörer. Kampanjerna kan vara i olika format, och är ofta digitala. Har du eller ditt nätverk idéer om kampanjer så för vi gärna en dialog med er.

Destinationskampanjer

Sportlovskampanj

För att få fler besökare och invånare att upptäcka utbudet av hotell i Varberg lanseras en digital kampanj under sportlovsveckorna v. 7 och 8.
Syftet är att tipsa besökare om trygga utomhusaktiviteter under sportlovet och även visa på Varbergs breda hotellutbud. Målet är att samarbetet mellan hotell och kommun ska generera fler gästnätter och besöksanledningar till Varberg under denna period.

Man som badar i havet

Påsklovskampanj

Inför och under påsklovsveckorna lanseras en digital vårkampanj. Syftet är att generera fler gästnätter och tipsa om aktiviteter som attraherar till besök.

Man som badar i havet

Sommaren är längre i Varberg

I Varberg är sommaren lång, så lång att vi har en extra sommarmånad då de flesta verksamheter fortfarande håller öppet för att vi ska kunna njuta extra länge, ända in i september. Tillsammans med vår besöksnäring tar vi fram en gemensam kampanj kring detta för att stärka vår identitet som sommarstaden med Sveriges kanske längsta sommar.

Glasstrut och med texten Kustvår

Rys och Mys

Under höstlovet arrangeras ”Rys och Mys”. En ljusupplevelse utomhus för barnfamiljer, där besökarna vandrar omkring mellan olika ljusinstallationer i centrala Varberg. Rys och Mys pågår i tio dagar med invigningsshow, ficklampsjakt i mörker, spöktåg där besökarna får uppleva Varberg i ett annat ljus eller varför inte mörker än vad man annars är van vid. Rys och Mys är ett återkommande evenemang lagom läskig upplevelse för hela familjen.

Julen i Varberg

Under december månad genomför vi kampanjen Julen i Varberg. Då marknadsför vi aktiviteter som på olika sätt syftar till att attrahera besökare att komma till Varberg. Målet är att generera fler besökare och därmed öka intäkter till företagen under en tid på året när besöksantalet är lägre.

Glasstrut och med texten Kustvår
Senast ändrad: 2024-03-28