NOD genomför årligen kampanjer med platsvarumärket ”Varberg Inspirerar” som avsändare, ibland tillsammans med besöksnäringsaktörer. Kampanjerna kan vara i olika format, och är ofta digitala. Har du eller ditt nätverk idéer om kampanjer så för vi gärna en dialog med er.
Kustvår
Under påsklovsveckorna lanseras en digital vårkampanj.
Syftet är att tipsa besökare om trygga utomhusaktiviteter under påsklovet och även visa på Varbergs breda hotellutbud.
Målet är att samarbetet mellan hotell och kommun ska generera fler gästnätter och locka folk till hemester i Varberg under denna period.
För att få fler besökare och invånare att upptäcka utbudet av hotell i Varberg lanseras en digital kampanj under sportlovsveckorna v. 7, 8 och 9.
Syftet är att tipsa besökare om trygga utomhusaktiviteter under sportlovet och även visa på Varbergs breda hotellutbud.
Målet är att samarbetet mellan hotell och kommun ska generera fler gästnätter och besöksanledningar till Varberg under denna period.
För att öka förståelsen för allemansrätten samt lyfta Outdooraktiviteter och aktörer i Varberg. Varberg har mycket att visa upp med sitt inland och närhet till hav.
För att få fler besökare att upptäcka utbudet av spahotell i Varberg lanserades en digital kampanj under sportlovsveckorna v. 8-9. Samarbetet mellan spahotell och kommun möjliggjorde att vi tillsammans fick fler gästnätter och besöksanledningar till Varberg under denna period.
För att locka nya besökare till Varberg under försommar, högsommar och sensommar. Under 2020 gjordes detta i samband med marknadsföringen av printproduktionen Visit Varberg – Varbergs sommarmagasin – samt en digital kampanj i sociala medier samt en vepa på Göteborg C i augusti om att ta tåget från Göteborg till Varberg. Kampanjen gjordes tillsammans med besöksnäringsföreningar i Varberg.
Nya restriktioner under Corona-pandemin gjorde att restaurangerna behövde extra hjälp med budskapet om att det gick att handla mat säkert och att stötta lokalt. Take away-skyltar och digitalt material togs fram som ett extra stöd. Kampanjen genomfördes två gånger under 2020: april och november.
En ny satsning under höstlovet för att öka gästnätter och uppleva Varberg under den mörka årstiden. En ljusupplevelse på Varberg fästning med projiceringar och ljud. Grafiskt maner togs fram och ett fint samarbete mellan Varbergs kommun, Hallands Kulturhistoriska Museum, Varberg Energi och hotellen gjorde att vi kommer fortsätta vårat samarbete och utveckla Rys och Mys inför 2021. Kampanjperiod: 1/10 – 22/11.
I samråd med Köpmannaföreningen Varberg Handel togs en gemensam kampanj fram för att informera och inspirera, att Varbergsbor kan julhandla säkert och lokalt och få sina julklappar hemkörda. Kampanjperiod 27/11 – 26/12.