13 september 2023

Hej Johnssons Gård!

Från traditionellt jordbruk till besöksdestination fylld av ambitiösa entreprenörer! En gård som denna bjuder på många besöksanledningar och framtiden ser ljus ut med året runt-öppet, satsningar på hållbarhet och leveranser även utanför gården. Vi kikar närmare på vilka som huserar på gården och kollar läget efter sommaren.

Vilka är ni på Johnssons Gård?

- Johnssons Gård är en pärla på landet strax söder om Varberg, som ägs och drivs av oss, Håkan och Eva-Lena Johnsson. Här har vi, tillsammans med våra hyresgäster, skapat en destination för alla som erbjuder både mat o dryck – allt från frukost, fika o dagens lunch till creperia och väl sammansatta provningar och kvällsmenyer - shopping, aktiviteter, kurser och även olika sorters träning.

Gården är Håkans föräldrahem som vi tog över för många år sedan och som nu utvecklats från ett traditionellt svenskt jordbruk med kor och grisar till ett företagscentrum med en helt ny form av lokalt entreprenörskap. Håkan är den store praktikern som renoverar och sköter om fastigheten på heltid - han kan göra nästan allt! Eva-Lena tar, vid sidan om sitt vanliga heltidsjobb, i stället hand om gårdens marknadsföring, nätverkande, fakturor och annonser m.m.

Hos oss finns restaurang Spiseriet, Sikta Stenugnsbageri, NackhelleHem Blommor & Inredning, keramikverkstaden Verkstan med butik, Subbe Bryggeri och träningsföretaget Golden Wellness.

Under sommaren har även Alla Tiders Möbler & Interiör haft en sommarbutik öppen. Det samarbetet kommer att fortsätta längre fram i år, då vi även får in fler företagare. Cliffhanger!

De verksamma på gården kan bäst sammanfattas som ett gäng fantastiska och kreativa entreprenörer som har både det lokala och ursprungliga tänket för sina produkter blandat med den enkla och stolta ödmjukhet som grundar sig i landsbygdens arv, där man på ett självklart sätt hjälps åt. Alla besökare är välkomna som de är och man får ta det som vi har det. Verkar som att det är en hållbar strategi!

Påhittigheten är stor och det kommer alltid upp nya tankar hos alla för att kunna ge besökarna nya upplevelser. Samtliga brinner oerhört mycket för det de gör och det märks. Som hyresvärdar är vi också stolta och väldigt imponerade över allihop, vilket i sin tur gör det lätt för oss att ge allt för vår gemensamma destination – året runt!

Utöver detta hyr vi även ut några garage och förråd samt vår stora villa via AirBnb.

Hur har sommaren varit hos er?

- Sommaren har varit fikavänlig, som tjejerna på Sikta uttrycker det. Det vill säga, när det inte är strandväder söker turister och lokala i stället upp annat att göra på sin lediga tid. Vädret har väl dock varit till en anings besvär som för alla jämfört med andra år och Spiseriet beskriver det som en berg- och dalbana med många besökare ibland, men att det generellt varit lugnare i år. Vi har dock sett en ökning av internationella besökare, både från Norden och Europa – det är kul!

Flera företag upplever sig också ha fått stor uppmärksamhet för destinationen och de mysiga lokalerna. Sommarbutiken Alla Tiders kände att deras blandning av återbruk och ny design slog väl igenom och Golden Wellness gladdes åt fullspäckade träningspass och ett ökat intresse för padel – både för gårdens banor och sina padelresor.

Sammanfattningsvis verkar vi ha en bra kombination av olika verksamheter som gör oss till en trevlig utflykt för många att komma till.

Vilket värde ser ni av att driva företag i en sommarstad som Varberg?

- Varberg är bra på att marknadsföra sig och det finns ett stort värde i att Varberg är ett mycket uppskattat och omtalat semestermål. Enligt NackhelleHem ger det den extra skjutsen som behövs inför vintersäsongen. För Subbe, som alltid har fullt upp med leveranser till krogarna och i år även till sin del i en egen sommarrestaurang och taproom inne i Varberg, är sommarförsäljningen uttryckligen helt avgörande. Vi tänker att det gäller mer eller mindre för alla företagen så de kan vara verksamma under större delen av året.

Varberg är ju, precis som Johnssons Gård, en levande destination året runt med något för alla. Det händer mycket vilket ger en klar win-win-situation för både företagare, året runt-boende och turister.

Det finns ett stort värde i att Varberg är ett mycket uppskattat och omtalat semestermål. Att Varberg drar så mycket turism under sommaren skapar en förutsättning för oss att kunna vara verksamma under större delen av året.

Vad är era mål och vision för verksamheternas utveckling i framtiden?

- Ett stort mål och önskan inför framtiden är att öka kännedomen om att vi har öppet året om!

Hållbarhet är också viktigt för samtliga företag och man hoppas på att kunna ligga i framkant vad gäller miljö, upplevelser och effektiv produktion. Alla vill också vara självklara alternativ som leverantörer till andra företag i varbergstrakten.

För oss hyresvärdar är det otroligt viktigt att, i samförstånd med företagen, förvalta och förbättra det vi har, stötta och utvecklas i takt med deras utveckling. Det blir en hel del investeringar och arbete över tid, men vi ser väldigt långsiktigt på att gården ska hålla som destination i många år framöver. Nyligen har vi till exempel investerat i en stor solcellsanläggning på taken, vilket känns som ett gott bidrag till framtiden som vi själva har god nytta av just nu också. Gården finns alltid i våra tankar och vi är alltid beredda på snabba insatser om det behövs.

"Rolig fakta" om företagen på gården

- Alla företagen tar in extra personal med Spiseriet i spetsen eftersom de, med prisbelönta kocken Martin Anneflod i spetsen (femma på Årets kock i vintras) har öppet även på kvällarna.

Sammantaget har det nog jobbat ett 80-tal personer på gården under sommaren. Bra mycket mer än när detta var ett lantbruk. Tänker ofta på det.

Roliga fakta är att en brandman vid ett event hos Golden Wellness i år slog rekord på Naturhinderbanan med hypersnabba tiden 2,26 för ett varv med 21 hinder. Otroligt bra!

En av de vanligaste frågorna i sommar har ställts inne hos Verkstan: - ”Har ni keramikkurser? Är det svårt?” En intressant, populär och ofta efterlängtad aktivitet som alltid blir snabbt uppbokad när den annonseras ut!

Siktas mest populära egengjorda glass blev Saltkaramell och Subbe sålde mest av sin lager i sommar, dels Pilsner och så klart Dortmunder ”Warberger” - vad annars?


Företag

Ägare

Verksamhet

Anställda över

året (inkl. ägare)

Sommarpersonal

Johnssons gård

Håkan & Eva-Lena Johnsson

Ägare,

hyresvärdar,

fastighetsskötare

etc.

2

-

Spiseriet

Peter Halldén, Linus Boman, Martin Anneflod, Samuel

Restaurang

11

24

Sikta Stenugnsbageri

Josefin Karlsson & Petra Kristoffersson

Bageri & café

6

10

NackhelleHem Blommor & Inredning

Anneli Schaake

Blomsterhandel & inredning

2

2

Verkstan

Therese Kjellberg & Jessica Gunnarsson

Keramikverkstad & butik

4

-

Alla Tiders Möbler & Inredning

Dorte Myhre, Peter Anderberg & Stina Klefenberg

Renoverade möbler, ny design, återbrukslampor

3

1

Subbe Bryggeri

Martin & Titti Sunesson

Ölbryggeri

2

2

Golden Wellness

Håkan Johansson & Petra Alm-Johansson

Träning, padel och resor

12

-

Adress: Johnssons Gård, Vare 47, 432 91 Varberg

Senast ändrad: 2023-09-13