• Start
  • / Nyheter
  • / "Att i realiteten kunna peka på alla ställen där vi har gjort en skillnad, det är min drivkraft."
13 april 2021

"Att i realiteten kunna peka på alla ställen där vi har gjort en skillnad, det är min drivkraft."

Årets kreativa företag, Ekkono Solutions är företaget som gör uppkopplade saker smarta. På ett nytänkande och kreativt sätt bidrar de till utveckling både i Varberg och i världen. Möt Jon Lindén som berättar mer om "edge machine learning", drivkraft och nästa steg!

Grattis, Jon Lindén! Varför förtjänar Ekkono Solutions att bli Årets kreativa företag?
- Tack! Kreativitet är centralt i det vi gör. Vår produkt bygger helt på kommersialisering av forskning. Vi gör självlärande och förutsägbara funktioner på fysiska prylar möjliga, med så kallad edge machine learning. Det är enormt kul att det uppmärksammas vad vi uppnått!

Hur startades företaget och vad är det ni sysslar med?
- Jag har varit med och startat flera företag under åren, bland annat Procera Networks som vi börsnoterade i USA. När jag träffade Rikard König, vår CTO som ledde forskningen inom prediktiv modellering på Borås Högskola, tog jag med två kollegor från Procera och startade Ekkono Solutions AB. Sedan 2016 gör vi mjukvara som gör uppkopplade saker smarta och medvetna, vilket används för att de ska fungera optimalt och för att förutse och förebygga problem. Detta är en del av vad som kallas IoT – Internet of Things.

- Vi har huvudkontoret i Träslövsläge och kontor i Borås samt inne hos Volvo i Göteborg. Sammanlagt är vi nu 22 personer.

Hur är ni delaktiga i Varbergs näringsliv?
- Ekkono är inte ett typiskt lokalt företag. Vår första kund var i och för sig Systeminstallation, men numera har vi våra kunder utspridda geografiskt. Men vi gillar verkligen det lokala! På näringslivsaktiviteter i Varberg träffar man en stor bredd av branscher och människor, inte bara de som är sysselsatta inom samma område. Sådana mötesplatser ger mycket.

Vad är nyckeln till er framgång?
- Den viktigaste faktorn är nog att vi är säljdrivna. Allt handlar om att identifiera kundens problem och sedan lösa det; att faktiskt förstå kundens behov. Vi var tidigt ute och sålde, vilket gav input och lärdomar som gjorde att vi snabbt förbättrade oss.

- Sedan är detta inte vår första resa. Jag har varit entreprenör många år, och vi har alla lång erfarenhet. Det gör att vi inte blir lika känslosamma när det svänger mellan med- och motgång. Det är en styrka för oss.

Någon särskild höjdpunkt du minns?
- Det är nog stadiet på resan när man ser att det börjar blir ett riktigt företag, när det övergår från att ”leka företag” till att verkligen ha en fungerande verksamhet.

- Ett speciellt minne är från augusti 2019, då vi samlades på kick off i Apelviken. Vi hade en fantastisk dag, surfade och hängde på Surf Saloon. När jag tittade ut över hela gruppen, experter och toppindivider med så mycket kunskap, fick jag en sådan häftig känsla och en genuin stolthet över vad vi håller på att skapa tillsammans.

Vad är din drivkraft?
- Pengar är en flyktig glädje. Mitt verkliga mål är att vandra genom Varberg och kunna peka ut var Ekkonos produkter gör vardagen bättre och mer hållbar; på en lastbil, i en luftkonditionering eller genom att en maskin håller längre. Att i realiteten kunna peka på alla ställen där vi har gjort en skillnad, det är min drivkraft.

- Att driva företag är en livsstil som kräver extremt mycket, det krävs passion för att man ska orka och det måste få vara kul! Och det är speciellt att bli uppmärksammad i lokalmedia och att få priser som detta, jag känner verkligen stolthet.

Vad har ni för framtidsplaner?
- Vi ska bli världsledande inom att göra uppkopplade saker smarta. Ett företag från Varberg kan bli lika stort som ett företag i Silicon Valley, och det ska vi visa.

- I närtid handlar det mycket om utrullning och internationalisering. Vi ska etablera oss i Tyskland och har fått vår första kund i Japan. Vi har investerat mycket i att göra en förstklassig produkt, nu ska vi skala upp!

årets kreativa företag 2020 - Ekkono


Motivering:
För att bli Årets kreativa företag i Varberg ska man uppfylla en rad kriterier. Bland annat ska man på ett nytänkande och kreativt sätt bidra till kommunens utveckling och göra avtryck i och utanför kommungränserna.

Årets kreativa företag bockar av alla dessa kriterier med bravur. Med kunder som Bombardier, Husqvarna, Siemens och Sandvik är årets kreativa företag med och utvecklar näringslivet och sprider smarthet från Varberg till hela världen.

Kan man få en gräsklippare att bli begåvad samt tycka att Sakernas Internet är en enkel sak, då är man verkligen ÅRETS KREATIVA FÖRETAG I VARBERG!

Senast ändrad: 2021-04-13