Det finns inga problem, bara lösningar. Det är någonting som definierar Årets Potential 2020 - GlobeSolutions Scandinavia AB! Vi pratades vid för att höra mer om deras snabba och fantastiska resa med att ta fram och lansera en produkt som är helt rätt i tiden!
Grattis, Sara Barkevall och Christian Johansson! Varför förtjänar ni att bli Årets Potential?
- Vi har gjort en lång resa på kort tid och prioriterat rätt saker. Vi startade med att undersöka marknaden, var väl förberedda och kunde börja sälja direkt. Det kräver att man är modig, många fina idéer blir en färdig produkt men sen vet man inte hur den ska ut på marknaden.
- För ett år sedan hade vi inte ens en förpackning, men vi har ändå kunnat lansera OneTab i vår första butikskedja i somras. Allting har gått otroligt snabbt, men det är just det som kännetecknar oss. Vi ser inte problem som problem utan mer som fartgupp på vägen.
- Vårt koncept är också revolutionerande på marknaden, en bra produkt som ligger rätt i tiden.
Hur startades GlobeSolutions Scandinavia AB och vad är det ni sysslar med?
- Från början skickades konceptet OneTab till mig (Christian) för utvärdering, när jag jobbade som konsult på ett bolag där Sara var VD. Men jag insåg snabbt potentialen och ville göra lanseringen själv. Timingen sammanföll med att Sara ändå avslutade sitt VD-uppdrag och vi bestämde oss för att göra OneTab tillsammans.
- Vi fick ok på att lansera på Europamarknaden. Nu har vi fått exklusiva rättigheter till alla länder utom Kanada. Bakom produkten finns Nils Ole Vesterager, en dansk som en gång i tiden uppfann disktabletten. Självklart gav det trygghet med en prövad produkt, att ha tillgång till en enorm produktion och obegränsade möjligheter att leverera. Ole har idag två fabriker i Tyskland, men jobbar med fokus på industrimarknaden. Han har varit väldigt hjälpsam och stöttande när vi vidareutvecklade produkten till marknaden för privatkonsumtion.
- Nu startar vi i många länder och vill skapa en familj av produkter som ersätter alla flytande rengöringsmedel med tabletter. Tvättmedel, desinfektion, bilvård – marknaden är oändlig.
Vad är nyckeln till er framgång?
- Två saker: Det ena är vårt starka koncept – produkter med bra rengöringsfunktion, som är helt biologiskt nedbrytbara, tar liten plats och vikt i frakten och som gör återanvändande av plastflaskor möjligt. Den andra delen är kombinationen av oss som personer. Vi kompletterar varandra, har båda hög energi och förmågan att pendla mellan skratt och det seriösa. Vi har väldigt roligt när vi jobbar, det gör det enkelt att vara lösningsorienterad!
Har ni något kul minne att dela med er av?
- En gång fastnade en leverans på ett lager på Landvetter fastän den skulle hem till mig (Sara), jag skulle ha med den till Stockholm dagen efter. När den inte kom kastade jag mig i bilen och körde till Landvetter där verksamheten tyvärr hade stängt, fastän det var folk kvar. Jag klättrade upp på en brandstege och försökte signalera att det finns en hysterisk kvinna på taket som bara MÅSTE ha tag på etiketter till rengöringsprodukter! Där blev jag tagen av polisen, som ändå var väldigt vänliga och jag fick hjälp att leta fram leveransen. Tyvärr hade jag missat att få med mig min legitimation, men till slut fick jag legitimera mig med bank-id och allt löste sig, etiketterna kom med till Stockholm. Det finns inga problem, bara lösningar, haha!
Hur är ni delaktiga i Varbergs näringsliv?
- Allting startade ju på Potential.Vbg och en del i vår framtidsplan att bli mer lokala, men de stora kedjorna som är våra primära kunder har inte sin hemvist här. Idag köper vi in tjänster, till exempel från reklambyrån Superstudio, men vi hoppas på mer samarbete med lokala aktörer när vi växer. Det lokala ger en bra återkoppling och vi vill gärna vara delaktiga i Varbergs näringsliv.
- Att få bli Årets Potential betyder jättemycket, framför allt att det har gått genom Potential.Vbg som verkligen har varit en dörröppnare. Det känns som ett erkännande.
Vad har ni för framtidsplaner?
- Idag tillåter inte ekonomin heltidsanställda men på sikt kommer vi att behöva en back office-funktion som hanterar dagliga frågor. Vi vill fortsätta att jobba strategiskt och utveckla produktportföljen. Vår framtid är att växa och bli fler, men också att ersätta så mycket flytande rengöring som det går. För framtidsplanen är bidra till en bättre värld och en hållbar miljö, genom att göra marknaden mer hållbar. Utmaningen är att få konsumenten att förändra sitt köpbeteende, vi är vanemänniskor som köper det vi brukar.
- Det vi tror mycket på nu är lanseringen av vårt flytande tvättmedel i tablettform, som vi hoppas gör ett stort avtryck. Tvättmedel är tungt att bära, det är ju över nittio procent vatten vi släpar hem helt i onödan!
Motivering: Årets Potential går till ett företag som på enbart ett år lyckats expandera i hela Sverige samt delar av Europa.
Utöver deras snabba uppväxling har förtaget dessutom tagit fasta på vikten av hållbarhet i form av minskade transporter och miljövänliga förpackningar. Deras produkter är helt biologiskt nedbrytbara till skillnad från flertalet av deras konkurrenter.
Detta bolag är här för att stanna och kommer att förändra konsumenters sätt att rengöra sina hem och arbetsplatser under lång tid framöver samt över hela planeten.