Dölj meddelandet
Här informerar vi dig som är företagare om länkar till sidor med aktuell information om covid-19/coronaviruset.
Läs mer
Choose language
Other:
  • Start
  • / Nyheter
  • / "Att förstå att hållbarhet är vitalt för företag på sikt är det viktigaste steget"
13 maj 2020

"Att förstå att hållbarhet är vitalt för företag på sikt är det viktigaste steget"

Vi fortsätter hylla våra pristagare från Varbergsgalan och lyfta fram deras berättelser. Denna gång får vi träffa Simon Strandvik som tillsammans med Emma Strandvik grundade Greentime, vinnare av Årets Miljö- och Energipris 2019.

Först och främst, grattis till utmärkelsen! Hur kändes det att få det här priset?
- Det kändes helt fantastiskt att någon uppmärksammat vårat arbete med att göra evenemang mer hållbara! Vi har kört på med vårat arbete, vår idé och kämpat som många andra. Men att någon lagt märke till det innebär för oss ett kvitto på att det vi gör betyder något.

Hur startades Greentime?
- Det startades 2014 av mig, Simon Strandvik, då jag insåg att det fanns ett behov hos evenemangsarrangörer att lära sig mer om hållbarhet, en kompetens som jag hade.

- Jag insåg snabbt att det fanns mycket att göra - och tänk att få evenemangsarrangörer att agera mer hållbart, vilken spridning det kan få till besökare och deltagare som i sin tur kan driva på att omställningen till ett hållbart samhälle kan gå fortare. Ett samhälle byggt på fossilfri energi, utan kemikalier, med respekt för ekosystem och där människors behov blir tillgodosedda. Det vore ballt! Sen fanns det också ett driv i mig att skapa något eget. Nu, 5 år senare, har vi ett digitalt verktyg med tillhörande certifiering som vägleder arrangörer att göra mer hållbara evenemang.

Vad är din bakgrund i sammanhanget?
- Jag är agronom med master i miljövetenskap som tagit ett kliv in i evenemangsbranschen.

Har ni några enkla tips på ett mer hållbart företagande?
- O ja, väldigt många! Första steget är att koppla ihop företagets värdegrund med varför företaget ens ska arbeta med hållbarhet. I det steget krävs kunskap om, och kompetens i hållbarhet för att kunna implementera hållbarhet i affären. Utan att göra det kommer man ingen vart. Sen gäller det att försöka inse företagets påverkan och därefter arbeta med fokusområden, ansvarsområden och rutiner. Det kan låta torrt, men det är ett grundligt arbete som behöver göras, annars är det bortkastad tid. Att förstå att hållbarhet är vitalt för företag på sikt är det viktigaste steget.

Hur tycker ni att man som företagare kan påverka i samhället?
- Som företagare tror vi att man får välja om man vill vara del av omställningen till ett samhälle som kan fungera generation efter generation utan att tära på naturens resurser, eller inte. Företag behöver göra aktiva val i stort och smått som driver på utvecklingen av tjänster och produkter som är hållbara. Företag som gör gott gynnas, inte minst av mer engagerade medarbetare.

Samhället ser idag lite annorlunda ut än vad det brukar. Hur berörda är ni av Corona?
- Vi som arbetar med ett digitalt verktyg och hållbarhetscertifiering av evenemang drabbas såklart hårt, men vi väljer att omfamna situationen och arbetar mer med utbildning nu. Alla evenemang ställs nu in i samband med Corona, men det är ett ypperligt tillfälle att utveckla sin kompetens i hållbarhet, något som vi upplever ofta prioriteras bort. Därför har vi lagt stort fokus på utbildning nu. Vi tror att den här krisen leder till något gott. Att företag väljer tjänster och produkter med omsorg, tänker mer lokalt och framför allt blir mer digitala.

Hur tycker ni att företagsklimatet i Varberg är?
- Det är mycket gott. När vi flyttade tillbaka till Varberg för 5 år sedan (efter ett decennium på andra platser i Sverige) var jag faktiskt något skeptisk till Varbergs näringsliv men ändrade snabbt uppfattning när jag insåg att det fanns massor av spännande nätverk och organisationer som uppmuntrar till samverkan. Många små och medelstora företag stöttar varandra och delar med sig och det glädjer mig verkligen!

Vad är er största styrka?
- Det är kompetens i hållbarhet och vårt digitala verktyg som gör det komplexa hållbarhetsarbetet förståeligt och inspirerande. Det finns väldigt mycket information om hållbarhet men konsten är att göra det svåra enkelt. Att gå från inspiration till handling. Det är vår största styrka i kombination med att vi genuint vill att folk ställer om. Då blir det äkta och det är först då som en verklig skillnad kan göras.

Vad är ni mest stolta över?
- Bortsett från detta fina pris är det att ha skapat en hållbarhetscertifiering för evenemang med tredjepartsrevisorer som faktiskt gör skillnad. Det tog några år och många personer har involverats, men när vi nu tittar i backspegeln tycker vi verkligen att det behövs och det känns fantastiskt att vi har skapat detta tillsammans med många andra. Organisationer som Håll Sverige Rent, Pantamera, Sponsring & event Sverige och Svenskt Vatten står bakom vårt arbete nu och det är vi också stolta över.

Vad är framgång för er?
- När vi ser effekt av vårt arbete och kunder tackar oss för att vi leder dem i en riktning som spelar roll.

Var vill ni vara med ert företag om fem år?
- Om 5 år har vi certifierat hundratals evenemang och certifieringen har etablerats internationellt. Samtidigt har vi utvecklat vårt digitala verktyg till andra branscher som också får stöd i att ställa om. Och vi finns kvar här i Varberg!

Greentime vinnarbild varbergsgalan. Simon och Emma Strandvik.

Årets Miljö- och Energiföretag

Motivering
Greentime kännetecknas av ett mycket stort engagemang och har med ett unikt verktyg nått ut till nära 500 aktörer inom evenemangsbranschen. Verktyget Hållbart Evenemang, som inkluderar och konkretiserar Agenda 2030, får aktörerna att tycka det är enkelt och lärorikt att jobba med hållbarhetsfrågor.

Senast ändrad: 2020-05-13