Dölj meddelandet
Varbergs kommun följer aktivt händelseutvecklingen gällande coronaviruset covid-19. Vi samverkar med Länsstyrelsen och andra myndigheter samt följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Läs mer
Choose language
Other:
11 december 2019
Josefine Aiff

”Det krävs ett jävlar anamma”

På Varbergsgalan vann Josefine Aiff, som driver Designlyftet, priset Årets nyföretagare. Vi träffade henne för att prata inredning, att växa upp i ett företagshem och att ingenting är omöjligt.

Grattis till priset som årets nyföretagare! Hur känns det?
- Det känns fantastiskt att få en så fin utmärkelse och uppmärksamhet i sitt yrke. Man kan inte få bättre bekräftelse.

Varför förtjänar du priset?
- Oj, det var en svår fråga. Det har gått ganska snabbt för mig med mitt företag och jag har nöjda kunder. Sen tror jag att det kan handla om de strategiska val jag har gjort i mitt företagande och hur mina planer ser ut för framtiden.

Ditt företag erbjuder inredning av till exempel hotell, restauranger och bostäder samt konsultation och styling inför försäljning. Vad är det bästa med att jobba inom just inredning och styling?
-
Det är ett väldigt varierat arbete och för mig som är ganska rastlöst passar det väldigt bra att ena dagen sätta på mig snickarbyxorna och andra dagen vara kreativ. Sen är det roligt att det kommer och går så mycket trender och nyheter i branschen hela tiden – man blir aldrig fullärd.

Hur hänger man som inredare och stylist med i modet och alla nyheter då?
- Det finns Formex-mässor och möbelmässor som visar upp hösten och vårens trender. Utöver dem gäller det att läsa inredningsmagasin och hålla koll på Instagram och Pinterest, där syns trenderna tydligt.

Innan du startade ditt företag gick du Entreprenörsskolan. Hur har det hjälpt dig i ditt företagande?
- Jättemycket! Från att bara ha lyssnat vid matbordet till att få lära sig själv på ett mer konkret sätt om företagandet och alla dess delar. Jag fick också en första kontakt till Nyföretagarcentrum, vilket var väldigt värdefullt. Hade jag startat mitt företag igen hade jag tagit ännu mer hjälp av dom. Sen fick jag träffa många andra som också ska, eller har, startat eget och det lär man sig massor på också.

Hur kom det sig att du valde att starta eget?
- Jag är uppvuxen i ett företagshem, så steget för mig att starta eget var nog kortare än för många andra. Det man pratade om på söndagsmiddagarna var om hur man skulle jobba för att få företaget att gå runt. Så det klart att det har satt sina spår. Men att starta eget var inte något jag hade planerat från början, utan när jag hade jobbat en längre tid kände jag mig nästan som egenföretagare fast jag var anställd. Så plötsligt kändes steget självklart. Det bidrog också att jag fick en kund vars uppdrag jag inte hade möjlighet att utföra via min anställning. Då kände jag att jag vågade hoppa.

Vad är ditt tips för den som ska starta eget?
- Se till att du har någon att prata med - familj, en kompis eller någon annan som driver företag. Du behöver någon att bolla med som vet vad du går igenom. Det är mycket kniviga frågor i startfållan, så det är skönt att kunna ta hjälp. Sen handlar det om att våga! Ta tag i livlinan om det behövs.

Vad krävs för ett framgångsrikt företagande?
- Ett jävla anamma. Och självklart en passion och glädje i det man gör, annars går det inte.

Vad är din största styrka?
- Att jag är en visionär, att jag hela tiden vill lära mig nytt och utvecklas. Jag ser alltid möjligheter och har inställningen att ingenting är omöjligt.

Om du skulle ge ett generellt inredningstips – vad skulle det vara då?
- Det första du alltid ska göra i ett inredningsprojekt är att sätta dig ner och planera helheten. Funktionen har en tendens att komma andra hand men det är viktigt att den får gå först. Tänk på hur du lever och vilka material som passar bäst just för dig och den typen av miljö du vill skapa. För att få den bästa helheten och känslan i rummet så måste man börja med grunden.

Vad spår du för inredningstrender under 2020?
- Inredningen inspireras av modet och man brukar säga att inredningen ligger ungefär två till ter säsonger efter när det gäller färger och mönster. De starka färgerna som vi har sett i modet börjar ta sig in mer och mer i hemmen. Nästa år kommer det bli ännu mer färg och människor kommer att våga mycket mer. Vi har gått från vitt, till grått och beige men om ett år tror jag att många kommer att våga plocka in mer färg och vågar i större grad sätta färg på väggarna. Det tar ett visst antal år från det att trenden kommer tills att den tar sig in i folkhemmen.

Och till sist - var vill du vara med ditt företag om fem år?
-
Jag har en ganska klar bild på var jag vill vara om fem år. Jag vill ha anställda, och designstudio.

Senast ändrad: 2019-12-19