02 augusti 2019
Turistinformationen

Turistinformationen 2.0

Turistinformationen uppdaterades och gjordes om under våren och blev en 2.0 version av sig själv. Den har utrustats med fem skärmar och två lådcyklar har köpts in för att möta besökarna runt om i Varberg. Mia Carlsson, ansvarig i Turistinformationen, utvärderade sommaren.

I och med ombyggnaden och uppdateringen av Turistinformationen så har ni fått fyra skärmar som visar upp Varberg för besökarna och en interaktiv skärm där de själva kan söka information. Hur har responsen varit?
- Många som har varit här innan säger att det blivit väldigt fint. Dom tittar på skärmarna och kommenterar att det är fina bilder, säger Mia Carlsson ansvarig i Turistinformationen.
- Lokalen blev mindre när vi byggde om och den mindre ytan gör att vi möter kunden i större utsträckning nu än förr. Vi har inte alla broschyrer framme längre och det gör att man får igång fler samtal. Plus att besökaren nog känner sig mer sedd när vi pratar med dom och kan plocka fram broschyrer som inte ligger framme men som passar deras specifika önskemål.

Hur känns det med Turistinfon 2.0?
- Den känns jättebra. Det är en inkörsport så klart, men det var nödvändigt att göra något för att förnya Turistinformationen. Vi har också fått två stycken lådcyklar som vi packar med broschyrer och åker ut med till event, stränder och campingplatser där det är mycket folk. Det känns som ett bra värdskap och det är uppskattat av besökarna.

Hur har sommaren varit i Turistinformationen?
- Vi har upplevt det som att det är fler besökare i butiken men tittar man på statistiken så är besöksantalet ungefär som förra året, så det kanske har med den mindre ytan att göra. Men sommaren har varit bra, det är mycket folk i Varberg och vi får mycket frågor.

Vad är den vanligaste frågan ni har fått i sommar?
-
Kartor frågar de flesta efter. Mycket frågor kring cykel- och vandringsleder. Högsäsongsveckorna får vi ofta frågor om boende. Sen är det många besökare som har tröttnat på stranden och som söker något annat att göra, så då hjälper vi dom att ta fram alternativ.

Senast ändrad: 2019-08-02