Hej, Jürgen Walter, VD på Euromaster. Vad händer på Euromaster under hösten?
- Nu börjar årets viktigaste säsong för oss. Höstens däckskifte innebär mer jobb än vårens eftersom de flesta lastbilar skiftar till nya däck på hösten. Vi behöver öka personalstaben rejält inför hösttoppen. Utöver de 450 anställda vi är i Sverige tar vi in ca 350 medarbetare till. Vårt call center i Varberg ökar med 10-15 personer för att kunna ta emot samtal från hela Sverige.
Euromaster har ju över 100 verkstäder i Sverige men är en del av ett internationellt företag. Hur fungerar det att ha det svenska huvudkontoret i Varberg?
- Det finns både för- och nackdelar. Utmaningen med att vara i en mindre stad är att få tag i kvalificerad personal. Samtidigt är det attraktivt att bo här, framför allt för hemflyttare.
En stor fördel med Varberg är närheten mellan företag och kommun. Kommunen gör ett jättebra jobb i att lyssna på företagen och jag deltar också i VD-nätverket som ett bra forum för information.
Vad tycker du om företagsklimatet i Varberg generellt?
- Vi lite större företag behöver kompetens inom vissa specialområden som ekonomi, IT, digitalisering och så vidare, det är samma fåtal personer som rör sig mellan företagen. I stort finns det ett gott samarbete i Varberg. Till exempel fick vi senaste VD-nätverksträffen ta del av resan som Din Sko gör inom digitalisering, det är värdefull information som vi andra får dela.
Hur kan kommunen skapa bra förutsättningar för företagare?
- Självklart genom att lyssna till behoven som finns inom till exempel bostäder, infrastruktur och
kompetensförsörjning. Lokaltrafiken är också en viktig faktor för pendlare till exempelvis industriområdet.
Sen är det superintressant med stadsutvecklingsprojekten och Västerport, det är bra för Varberg med utveckling. För oss är det bara positivt, vi drabbas inte så mycket av stöket i centrum och det kommer att bli ännu bättre för Euromaster att utgå från Varberg.
Vilka värderingar styr ert företag?
- Vi har nyligen antagit vår nya vision: En enkel tillvaro för alla på väg. I samband med det har vi gjort en stor satsning på att stärka Euromasterandan och en positiv företagskultur.
Att visa respekt för varandra, det gör allting så mycket bättre. Kan vi få alla våra 450 medarbetare att jobba åt samma håll så kommer vi långt, det blir en otrolig kraft och då kan vi nå vart vi vill.
Vi uppmuntrar fler kvinnor och människor av olika nationaliteter att söka sig till oss, mångfald är en tillgång. Vi har även ett samarbete med Arbetsförmedlingen för att hjälpa nyanlända till arbete.
Vad tycker du som företagsledare är de viktigaste framgångsfaktorerna för företag som vill växa?
- Mycket handlar om det mänskliga kapitalet – att hitta kompetent personal. Har du bra människor med dig kan du göra vad som helst.
Förtroende är mycket viktigt för oss och det är summeringen av Euromasters tre värderingar: Expertis, ärlighet och kundfokus.