16 februari 2018

Det japanska landslaget till Varberg

Tuffast tänkbara sparringmotstånd under uppladdningslägret inför VM i bordtennis i Halmstad Arena 29 april–6 maj.

Till Varberg och Sparbankshallen kommer det japanska landslaget som den 25 april klockan 18.30 dessutom drabbar samman med Sverige i en herrlandskamp som ett genrep inför VM-äventyret.

Sedan tidigare är det klart att både Sveriges dam- och herrlandslag väljer att ladda upp i den officiella VM-lägerstaden Varberg. Nu ansluter alltså VM-favoriten Japan med båda sina landslag för uppladdning, träning och landskamp. Med i truppen, och enligt de japanska tränarna högaktuell för spel mot Sverige, är det nya underbarnet i världsbordtennisen, Tomokazu Harimoto, som trots en ringa ålder av endast fjorton år redan är rankad som nr 11 i världen. ”Tomo” betraktas av många som den absolut hetaste spelaren i sporten med ett blixtrande tufft spel som sitt signum och varumärke.

​- Vi är mycket glada över att våra långa goda relationer med Japan som bordtennisnation nu fortsätter genom att japanska landslaget nu väljer att förlägga sitt VM-läger i Sverige i samarbete med vårt landslag. Bättre uppladdning kunde vi inte önska oss inför VM starten den 29/4, säger Svenska Bordtennisförbundets ordförande Petra Sörling.

– Det är väldigt positivt att kunna presentera att även Japan förlägger sitt förberedande läger i Varberg. Japan är en världens bästa bordtennisnationer och intresset i landet för mästerskapet är enormt. Det känns perfekt med evenemanget och det mervärde som skapas på sikt när vi stärker bilden av Varbergs som ett spännande turistmål, säger näringslivsdirektör Martin Andersson

Organisationen bakom bordtennis-VM I Halmstad arbetar just nu för högtryck med förberedelserna inför tävlingarna. En tydlig signal av belåtenhet sänds dock ut från organisationen över uppgörelsen mellan de båda länderna.

– Helheten med träningsläger och match samt det faktum att det I och med detta projekt verkligen blir ett regionalt samarbete gör att det känns mycket positivt. Att vi nu lyckats få till ett genrep mellan Sverige och Japan i Varberg är helt i linje med våra ambitioner säger Johnny Ewerstein, projekledare för VM I bordtennis.

Plats:
​Sparbankshallen i Varberg onsdagen den 25 april klockan 18.30.

Kontaktpersoner:
​Max Ansbro