• Start
  • / Nyheter
  • / "Vårt mål är att skapa upplevelser att minnas för våra besökare"
20 mars 2024

"Vårt mål är att skapa upplevelser att minnas för våra besökare"

På Varbergsgalan i början av februari kröntes Varbergs Kusthotell som vinnare av priset Årets samarbete för framtiden! Vi har pratat med VD Terese Asplund och Torhild Molvig som är konferenschef och ansvarig för SKAL-samarbetet, för att höra mer om prisets betydelse, framtidstankar och företagsklimat.

Vilka är ni?

Torhild Molvig är konferenschef och ansvarig för SKAL-samarbetet med Ankarskolan och har varit med från start. Hon arbetar idag som konferenschef, men har sedan 1996 arbetat på hotellet på flera avdelningar i olika funktioner. Det som ligger henne varmast om hjärtat är att skapa framgångsrika möten mellan människor och tillsammans med kollegor ge en hjärtlig och proffsig service.

Terese Asplund är VD och har en lång erfarenhet med ledande positioner inom hotell- och spabranschen. Hon brinner för att skapa upplevelser för hotellets gäster, driva affärsutveckling och skapa starka glada team!

Varbergs Kusthotell ligger 52 steg från havet och vår verksamhet bygger på just närheten till havet. Vi har landets enda Thalasso-spa med havsvatten. Här kan man njuta av kallbad, vår uppvärmda havsvattenpool, ångbastu, champagnebubbelpool, spabehandlingar och mycket mer. Vi förädlar de spa- och kurtraditioner som funnits lokalt i Varberg i mer än 200 år. Havet är också närvarande i våra 157 hotellrum, restaurang och bar, konferensanläggning och träningslokaler. Här ger vi människor de bästa förutsättningarna för att mötas, koppla av, bygga styrka och hämta energi.

Vad betyder priset för er?

- Vi känner oss väldigt stolta och det är ett fint erkännande, vi blev oerhört glada. Rent affärsmässigt så betyder det också mycket att vårt engagemang uppmärksammas. Det är ett långsiktigt arbete och det är så värdefullt att träffa eleverna i olika åldrar och ta del av deras tankar och frågor - det utmanar oss och vi behöver också anpassa oss till nya generationer. För oss är det lika givande som vi hoppas att det är för dom, säger Torhild Molvig.

Vad är ert mål och vision för verksamheten i framtiden?

- Vårt mål är att skapa upplevelser att minnas för våra besökare. Vi tror att dessa upplevelser bäst skapas genom medarbetare som älskar att engagera sig för våra gäster som ett starkt team. Vi jobbar därför aktivt med att skapa en energifull arbetsplats med mycket glädje.

I en tid av snabb digitalisering är vi medvetna om vikten av att vara i framkant. Vi jobbar därför aktivt med den utvecklingen och vill ge våra gäster alternativ. Till exempel erbjuder vi möjlighet till digital incheckning, nyckel i mobilen och betalning för att öka valfriheten. Denna övergång frigör värdefull tid för våra gäster och låter oss ägna ännu mer uppmärksamhet åt deras behov. Vi är entusiastiska över den pågående utvecklingen inom detta område.

Hållbarhetsarbetet är en mycket viktig del i vårt arbete. Vår strävan är att visa omsorg för vår närmiljö, den globala miljön samt för våra medarbetare och gäster. Genom att aktivt främja ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet, vill vi bidra till att forma en väg mot en mer hållbar framtid. Detta engagemang genomsyrar alla aspekter av vårt pågående arbete.

När det gäller vår produktutveckling så är det en kontinuerlig process där vi formar upplevelser för en god natts sömn, konferenser, spa, träning, mat, dryck, samtal och gemenskap. Vi strävar efter att erbjuda dessa upplevelser i en inspirerande miljö som harmoniserar med vår omgivning. Vi jobbar därför aktivt med att skapa en härlig atmosfär för våra gäster i våra olika miljöer, säger Terese Asplund.

Hur tycker ni att företagsklimatet i Varberg är?

- Vi tycker att samarbetet med kommunen fungerar mycket bra. Näringslivet i Varberg är aktivt och vi ingår i flera olika nätverk och samverkar också i olika konstellationer som bidrar till utvecklingen av destinationen. Det är en ynnest att få verka i en stad med så god tillväxt, säger Torhild.

Rolig fakta

  1. Tångmassage är en av våra mest omtyckta spabehandlingar. Sågtången som används till behandlingarna handplockas längs Varbergs kust av vår egen tångfiskare. Den använda tången hämtas upp och komposteras. Så sluts kretsloppet.
  2. Sedan två år tillbaka delar vi inte längre ut badtofflor till våra spagäster, utan uppmanar våra gäster att ta med sig egna badtofflor. Genom initiativet har vi årligen sparat 2,5 ton plastavfall. Vi är glada för att fler spa-hotell i Sverige också tagit samma initiativ.

Motivering till priset

Årets pristagare är en mångårig samarbetspartner till kommunal grundskola och gymnasieskola. I över ett decennium har företaget aktivt medskapat för elevers valkompetens och synliggjort bredden av yrken i en attraktiv bransch där service är en teknik. Från de allra yngsta eleverna till de allra äldsta har företaget ett föredömligt engagemang i SKAL, MOA-mässan, PRAO och i branschspecifik gymnasieutbildning. Årets pristagare är ett företag som ser samverkan med skola och utbildning som viktig del i att säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning. 

Terese Asplund och Torhild Molvig var på plats och tog emot priset.

Två kvinnor med svarta kläder och buketter och diplom.
Senast ändrad: 2024-03-21