23 oktober 2025

Hej SmellWell!

Från illaluktande träningsskor till internationellt varumärke. När Anton Haglund och hans medgrundare saknade fungerande skoprodukter tog de saken i egna händer – och skapade SmellWell, en svensk innovation som idag hjälper människor världen över att hålla sina skor och träningsgrejer fräscha längre. Efter flera år i Stockholm har Anton återvänt till Varberg, där han kombinerar entreprenörskap med familjeliv och havsnära livskvalitet.

Vem är du?

smell well-påse i sko

- Jag heter Anton Haglund och är VD och en av grundarna för SmellWell. Idén till företaget föddes ur ett väldigt konkret problem - illaluktande träningsskor. Min medgrundare, Vincent Schaffler, hade en dotter som spelade fotboll och jag löptränade mycket. Gemensamt för oss var att våra skor luktade, men de produkter som fanns på marknaden löste inte problemet på ett bra sätt. Jag pluggade på Chalmers i Göteborg vid den här tidpunkten och fick hjälp av professorer i kemi att ta fram en lösning som angriper problemet på riktigt, genom att absorbera fukt så att bakterier inte trivs och lukt inte uppstår.

Idag har SmellWell vuxit till ett internationellt varumärke med en portfölj av produkter som hjälper aktiva människor att ta bättre hand om sina saker, så att de håller längre och känns fräscha över tid. För mig handlar det om att kombinera innovation och hållbarhet i något så vardagligt som att hålla sina skor och väskor fräscha.

Hur kommer det sig att du valde att flytta till Varberg (igen)?

- Efter sex år i Stockholm, och med två små barn, växte längtan efter västkusten, havet och närheten till familj och vänner. Varberg har alltid känts som hemma och det finns en balans här som är svår att hitta i storstan. För mig handlar det om livskvalitet, men också om att kunna driva företag på en plats där man trivs på riktigt.

Vad är det bästa med att driva företag i Varberg?

- Det finns en speciell företagsanda här. Behöver man hjälp med något så finns det alltid någon som känner någon och folk ställer verkligen upp. Den gemenskapen och viljan att samarbeta gör stor skillnad när man driver företag. I Stockholm kan det lätt bli anonymt, men här känner man att man är en del av ett nätverk på riktigt.

Vilket är ditt mål och din vision för ditt företag?

- Vår vision är att göra det enklare för aktiva människor att ta hand om sina saker, så att de håller längre och vi samtidigt minskar vår klimatpåverkan. Varje år slängs över 300 miljoner par skor - inte för att de är utslitna, utan för att de inte känns fräscha eller moderna längre. Om vi kan förlänga livslängden på de produkterna, så gör det faktiskt skillnad både för plånboken och för miljön.

Vi blir extra glada när kunder hör av sig och berättar att våra produkter räddat ett par favoritdojjor som annars skulle ha kastats. Det är precis den effekten vi vill uppnå, att skapa en liten förändring som i längden gör stor skillnad.

Vad gör Varberg till ett härligt ställe att leva på??

- För mig handlar det om närheten till naturen och havet. Det är lyx att kunna ta ett dopp efter jobbet eller ge sig ut med båten en sommarkväll. Här finns en gemenskap och trygghet som gör att man kan kombinera familjeliv och företagande på ett väldigt naturligt sätt. Det är en plats som ger energi!

Någon rolig fakta om dig?

- Jag har alltid haft svårt att sitta still, jag gillar att bygga, fixa och skapa saker. Allt från att renovera huset till att starta nya projekt. Jag kom över ett parti med 12 begagnade cyklar här i somras som jag har tänkt renovera under vintern.

Senast ändrad: 2025-10-23