
Hur jobbar egentligen kommunen med utvecklingen av offentlig plats? Rollen som Katarina har handlar om att skapa förutsättningar för att den offentliga platsen i Varberg ska bli levande och användbar – både för invånare, besökare och näringsliv. Det handlar om allt från att möjliggöra uteserveringar och varuexponeringar till att fylla platserna med aktiviteter som musik, konst och dans. Katarina arbetar i nära dialog med näringslivet och är med tidigt i planeringsprocesser för att säkerställa att platserna kan användas på smarta och inkluderande sätt, samtidigt som regler och tillgänglighet tas hänsyn till.
- Fokuserar på användandet av den färdiga platsen. Skapar möjligheter för näringslivet att nyttja offentlig plats för exempelvis uteserveringar, varuexponering och skyltning.
Det gör jag dels genom att arbeta med styrande dokument men även vara kontaktperson mot näringslivet för att diskutera olika möjligheter. Jag är även sakområdesansvarig när platser ska byggas om, så att perspektivet, hur platser kan nyttjas kommer med i den tidiga planeringen. Jag arbetar också med att fylla den offentliga platsen med aktivitet, musik, konst, dans med mera.
Jag ser möjligheter och mitt uppdrag är att utveckla hur och var den offentliga platsen nyttjas, samtidigt som jag tar hänsyn till tillgänglighet, flöden, allmänheten med mera.
- Ansökan om polistillstånd, som krävs när man nyttjar den offentliga platsen, går först via polisen. Sedan får vi ansökan till oss och lägger in den i vårt ärendehanteringssystem. Därifrån går mail ut till sökande när ärendet går vidare i strukturen.
Vi använder även en e-tjänst när vi ber om kompletteringar eller kommunicerar med våra kunder. Den e-tjänsten byggs om just nu för att det ska bli ännu enklare och tydligare. Förhoppningsvis lanseras den innan årsskiftet.
Vi kommer snart att kunna visa kommunens alla platser för evenemang och aktiviteter digitalt, för att det ska bli lättare att se vilka platser som finns att välja på.
Vi uppmuntrar tidiga samtal och rådgör mer än gärna med våra kunder innan de ens söker polistillstånd. Ofta kan det skapa en smidigare process när ansökan väl är inne.
Vi kommer gärna ut på platsbesök om det behövs, ibland kan det vara lättare att träffas fysiskt på den plats där man vill ha en uteservering eller en varuexponering.
Vi har en mail som alltid är bemannad (kontorstider) dit man alltid kan ställa frågor.
Vi arbetar utifrån att vi vill säga ja till det som kommer in. Ibland fungerar inte en aktivitet ett speciellt datum eller på en speciell plats och då försöker vi hitta en annan. Men vår utgångspunkt är alltid att säga ja.
För alla markupplåtelser som är igång året runt, exempelvis varuexponeringar, skyltar och vissa uteserveringar. Har vi byggt in en funktion i systemet så att man ska få ett mail när det snart är dags att söka tillstånd igen. En liten påminnelse om något som är lätt att glömma när man bara gör det någon gång om året.
Vi utvecklar och förtydligar även våra riktlinjer för att de ska vara enklare att förstå och ta till sig. När det gäller riktlinjen för uteserveringar och varuexponering har de reviderats tillsammans med näringslivet.
- Ibland kan det vara många olika funktioner som behöver höras i ett ärende. Till exempel en trafikingenjör, en person från driften, en kollega med fokus på tillgänglighet eller trädkunskap, kanske en projektledare i ett projekt eller en kollega på MEX; vem ansvarar för marken där vi vill ha aktivitet? Vid de tillfällena kan det ibland dröja, då många ska svara och eventuella följdfrågor behöver ställas.
Om man även behöver en trafikanordningsplan för att man påverkar trafiken så är det två olika handläggningar som sker parallellt. Handläggarna för markupplåtelse får inte yttra sig till polisen om inte Trafikanordningsplanen är godkänd. Det kan också göra att det tar tid. Men vid de tillfällena gör vi så mycket vi kan under tiden, så att när trafikanordingsplanen är godkänd, trycker vi i princip bara på knappen och yttrandet skickas till polisen.
Markupplåtelse är en myndighetshantering. Det innebär att vi ska behandla alla likt och de beslut vi tar i ett ärende måste vi kunna ta i ett annat. Det kan ibland upplevas som fyrkantigt och det har vi full förståelse för. Det är fyrkantigt ibland. Men vi behöver säkerställa att alla får en lik hantering/bedömning. Om vi tillåter något för en aktör, måste vi kunna ge samma möjlighet till någon annan. Det gör att vi ibland måste säga nej för att vi ser att vi inte kommer att kunna ge en annan aktör samma möjlighet. Det är olika förutsättningar.
Även om förvaltningen kan vara snabb i handläggningen så har även polisen sin handläggningstid. Det kan ibland dröja innan ansökan skickas ut på remiss till oss. Vi svarar bara på polisens remiss, därefter ska de utfärda tillstånd. Ibland skickar polisen ut till fler på remiss som också ska svara. Därför är det bra att vara ute i väldigt god tid och inte glömma att betala ansökningsavgiften till polisen. De börjar inte titta på ärendet förrän den är betald.
- Vårt mål är att vår verksamhet ska ses som en möjlighet till att göra saker och inte som en grindvaktare som "vaktar" den offentliga platsen. Vi vill vara de första man kontaktar när man vill göra något för man vet att man får ett bra bemötande, goda råd och en massa härlig energi!
Vi vet ju att även om det är vi som ansvarar för den offentliga platsen så är det inte vi som kan fylla den med aktivitet det måste vi göra tillsammans med andra. Vi kan bara skapa möjligheten.
- Vi som arbetar med dessa frågor har ofta konstiga semesterbilder i våra telefoner när vi har varit iväg på semestrar eller besökt andra städer. Det kan vara extra snygga och smarta varuexponeringar, en smart placerad bänk utanför en butik, snygga avgränsningar på uteserveringar, en härlig atmosfär på gatan, girlanger mellan husen mm mm. Vi tänker alltid på nya, smarta lösningar!
- Var ute i god tid med ansökan till polisen och kom ihåg att betala avgiften så har ni bra förutsättningar att få hjälp i tid till ert evenemang/aktivitet.