
Att söka bygglov kan upplevas både krångligt och tidskrävande – men det behöver det inte vara! I Varbergs kommun arbetar bygglovsteamet aktivt för att vara en tidig och tillgänglig resurs för både företag och privatpersoner. Med teambaserat arbetssätt, e-tjänster och ett tydligt fokus på service och dialog, vill de skapa bästa möjliga förutsättningar för utveckling i kommunen – utan att tumma på lagstiftning, kvalitet eller arbetsmiljö. Här berättar bygglovschefen om hur arbetet går till, varför vissa ärenden tar tid och vad som är på gång framåt!
- Leder och samordnar bygglovsavdelningens arbete. Skapar förutsättningar för mina medarbetare att leverera bästa möjliga service och rådgivning till invånare, näringsliv och besökare samtidigt som vi ser till att ha en god arbetsmiljö. Det ska vara kul att komma till jobbet!
- E-tjänster, besök, råd och stöd och nya arbetssätt. Vi arbetar teambaserat där ett team till exempel är specialiserat på företagsärenden och två team på bostäder respektive förhandsbesked. Detta gör oss mer tillgängliga, effektiva och kortar beslutsvägar internt genom att teamens medlemmar stöttar och samarbetar med varandra. I övrigt har vi tillsammans med Varberg Direkt en bygglovsgrupp på Varberg Direkt som svarar på allmänna bygglovsfrågor och status i ärenden varje dag under kommunens öppettider.
Utöver detta har vi på bygglovavdelningen också 2 timmar telefontid varje dag i veckan. I ärenden har man naturligtvis direktkontakt med sin handläggare. Utöver detta tar vi emot fysiska besök vid önskemål. Vi har en e-tjänst för olika ansökningar och anmälningsärenden. Utöver detta är vi regelbundet ute och besöker företag och föreningar för att lära oss mer om hur villkoren ser ut för näringslivet och våra föreningar.
Vi har utbyte med andra myndigheter för att göra processen enklare och effektivare för våra bygglovssökanden och har ett nätverk för handläggare och chefer i Hallandskommunerna. Vi samarbetar nära med andra avdelningar och förvaltningar, särskilt vår egen kvalitet- och utvecklingsavdelning med gemensamma processer, robusthet och samarbete kring t.ex. resursfördelning -allt för att säkerställa en hög leverans till våra kunder och näringsliv.
- Vi följer upp våra handläggningstider regelbundet och har under åren kortat handläggningstiderna. Ärenden kan ibland ta någon vecka att besluta från att de är kompletta medan andra kan ta lite längre tid. Vi har också siktet inställt på hur lång tid det tar att få beslut efter att sökanden lämnat in ansökan eftersom det är den tiden som sökanden faktiskt upplever.
Vi har tre veckor på oss enligt lagstiftningen att begära eventuella kompletteringar och 10+10 veckor på oss att fatta beslut från det att ansökan är komplett. Detta klarar vi i regel med god marginal. Det är ofta en detaljplan som styr vad som får lov att byggas på en plats. Ibland behöver sökanden ändra sin ansökan och då har vi en tidig och nära dialog med sökanden och vi prioriterar en god dialog med sökanden så att möjligheterna ökar för oss att hitta lösningar som går att bevilja. Vår utgångspunkt är att hitta sätt att kunna bevilja varje ansökan. Ibland är ärenden komplexa och grannar eller andra parter såsom Länsstyrelse eller Trafikverket behöver höras.
Det tar ibland någon månad att få svar och svaren kan innebära att sökanden behöver vidta någon ändring av sin ansökan. Är någon remissinstans negativ till ansökan så kan ärendet behöva beslutas av byggnadsnämnden. Nämnden har sammanträde 10 gånger per år och ärendet måste då beredas för nämndens process vilket tar ytterligare någon månad. Vi har under åren utökat vår delegationsrätt för att snabba på handläggningstiderna för sökanden.
- Vi ställde tidigt in siktet på att bli en av Sveriges mest uppskattade bygglovsavdelningar och vi har haft en positiv utveckling sedan dess i denna riktning. Ambitionen är starkare än någonsin och den positiva spiralen av nöjda medarbetare, högre kundnöjdhet och goda relationer är en viktig faktor för att fortsätta utvecklas.
Det är lätt att utvecklas i en positiv miljö. Vi arbetar mycket med vår kultur som vi tror är grunden för att medarbetarna ska kunna och våga göra ett bra jobb och vi kommer att fortsätta jobba med vad rollen som kommunal handläggare innebär och hur vi vill uppfattas av vår omgivning. Vi har länge arbetat med bilden ”Tid för samtal” som gått ut på att ändra synen på oss som handläggare och sedan förra året vidareutvecklade vi detta till devisen att vi ”hjälper först, sen handlägger vi ärenden också”. Vi kommer även att arbeta med djupare analys av hur näringslivets behov ser ut så att vi blir ännu bättre på att prioritera rätt saker att utveckla vidare.
- Tänk på oss på bygglovavdelningen som ett tidigt bollplank, helst innan ni själva tänker att ni är i tidigt skede för det riskerar i allmänhet att ändå vara för sent. Se oss som en tidig resurs att bedöma affären om det berör byggnader, fastigheter, mark eller tillståndsfrågor. Det som kan vara värdefullt för företagen att känna till är att vi har goda relationer med vår omgivning, inte minst näringslivs- och destinationskontoret men också vår byggnadsnämnd vilket är en grund för en effektiv och snabbfotad service till våra företagare!