I höst drar årets Entreprenörsskola igång med ett stort gäng nya entreprenörer som är hungriga på att ta del av tips och information som kan hjälpa dem på resan mot att förverkliga sin dröm. En av förra årets deltagare heter Gustav Sundgren som har startat Speed Learning Solutions (SLS). Här berättar han om sitt engagemang att hjälpa spelberoende personer, värdet av Entreprenörsskolan och sina framtidsvisioner.
- Jag är en naturälskande filmfantast som gärna nördar ner mig i olika saker. En av mina guilty pleasures är pitepalt, även om det oftare blir så att jag syndar med chips och dipp. Jag älskar genuina människor, social rättvisa och hållbarhet.
Sedan jag var liten har jag samlat på historier. Berättande är en central del i mitt företagande för att erbjuda spelberoendestöd. Målgruppen för företaget är personer som drabbats av baksidan av spel om pengar.
Speed Learning Solutions (SLS) är ett Social Tech-bolag som arbetar med stort fokus på datadriven utveckling.
- SLS startade för att synliggöra baksidan av det som kändisar pratar om i spelreklamen. Vi ville samla de utsattas berättelser, göra deras röster hörda och skapa ett starkt community. Vi tänkte som Malala Yousafzai: ”When the whole world is silent, even one voice becomes powerful.”
Den sociala acceptansen för spel om pengar, gör att frågan om spelberoendestöd hamnat i skymundan. Det är därför vi vill lyfta fram den i ljuset och värmen. Vi anser att det är hög tid att lämna mörkret och kylan bakom oss när det gäller spelansvar.
- Visionen är en värld fri från spelrelaterad smärta—en värld som drivs av meningsfullhet.
Missionen är att ändra narrativet för spelberoendestöd som vi känner det i dag. Ett skifte som kommer att ske genom att använda storytelling och humor.
Vårt övergripande mål är att ge stöd till en miljon spelberoende personer att skifta från smärta till meningsfullhet. Detta kommer vi att göra genom skalbara produkter och tjänster, där vi börjar med onlinekurser. Snarast möjligt vill vi även erbjuda digitala böcker och bygga ett community för spelberoendestöd.
Långsiktigt finns även potential att skapa exempelvis datorspel, brädspel, långfilm och samlarkortspel.
- Det största värdet för mig har varit att Entreprenörsskolan har gett mig ett bättre självförtroende. Jag har vågat mer. För mig var det ovärderligt att höra hur föreläsarna gjort för att nå framgång.
Jag tog även till mig vikten av att kommunicera tydligt inom familjen. Det är viktigt att alla är med på vilken riktning företaget har då det i omgångar tar mer tid än ett heltidsarbete. Tydlighet krävs för att skapa bra energi, både när man möter framgång och utmaningar.
- Vad får man om man mixar en trollkarl och en rödhårig person? I mitt fall blev svaret en eldmagiker som inte är immun mot solbränna. Då vi har valt att kombinera storytelling och humor, har jag numera artistnamnet Ginger Gandalf i framtida kursmaterial.