• Start
  • / Nyheter
  • / ”Vi älskar att hitta rätt outfit till kunderna”
05 juli 2022

”Vi älskar att hitta rätt outfit till kunderna”

Rydholms Dammodehus, som snart fyller hundra år, drivs nu av tredje generationen. Den fjärde är aktiv i företaget och den femte generationen visar klädintresse. Det bådar gott inför framtiden, tycker Marie Gustafsson som äger den framgångsrika butiken.

Berätta om Rydholms dammodehus, vad gör ni?

- Vi säljer dammode till vardag och fest. Vår målgrupp är kvinnor mitt i livet som söker kläder med det lilla extra, vi kallar det vardagslyx. Personlig service är viktigt för oss, och därför har vi alltid haft mycket personal. Färgnyanser och passform som gör rättvisa åt kunden är A och O. Vårt mål är att bygga förtroende med våra kunder. Vi kryddar till utbudet genom att åka till Paris, inspireras av modet och handla på lager i säsong.

Varför tror du att ni belönats med priset Årets Köpman 2021?

- Butiken har funnits i ca hundra år och överlevt flera lågkonjunkturer och även den värsta, Coronakrisen nu senast. De senaste åren har vi framgångsrikt blivit mer aktiva på sociala medier, främst Facebook och Instagram.

Hur ser planerna ut det närmaste, vad händer i sommar?

- Vi har en bra personalstyrka, med några extra som täcker upp under semestrarna, så vårt erbjudande om personlig service håller. Annars är vi fem personer som jobbar här.
- Vi hoppas verkligen att sommarens utbud matchar kundernas önskemål. Under sensommaren görs stora delar av inköpen för nästa vår.

Vad är ert mål och vision inför framtiden?

- Vi märker att vi breddat vår kundkrets i butiken, både åldersmässigt och geografiskt. Vi är ständigt på jakt efter säljande varor och varumärken och kommer att bli tydligare på hemsidan och synligare på sociala medier. Vi ska alltid ha en personalstyrka som älskar att hitta rätt outfit till kunderna, och vi ska ha kul på jobbet tillsammans med kunderna. Vi vill stärka vår position som destinationsbutik och även ha fler modevisningar.

Har du några kul fakta om företaget att dela med dig av?

- Vi säljer runt 25-30 000 varor per år. Vi har ca 3 500 medlemmar i vår kundklubb, över hela landet. Till oss kommer flera män som handlar åt sina fruar. Och så har vi modevisningar i spegelsalen på Varbergs Stadshotell!

Vad är bäst med att vara företagare i Varberg?

- Varberg handelspolicy har fått handeln att stanna i centrum. Det finns ett brett utbud av butiker, badhotell och restauranger med hög klass som gör det intressant för kunderna att besöka Varberg. Det geografiska läget är självklart också väldigt bra.

Vem tycker du förtjänar det här priset nästa år?

- Det skulle vara roligt om det gick till Monica på The Body Shop, eller Linda på On your mind.


Motiveringen till priset Årets Köpman 2021:
Pristagarens morfar startade verksamheten redan på 20-talet, vilket innebär att företaget snart firar 100 år. Butiken fick nuvarande namn 1966 och ligger än idag kvar i samma fastighet som familjen dessutom äger.

Pristagaren har alltid Varbergs bästa för ögonen och är starkt knuten till Varberg – all verksamhet är förlagd här och familjens fastigheter ligger i centrum. Hon säger själv att ”jag föddes väl på nån hylla i butiken” och började arbeta på sina skollov redan på 70-talet. Idag är det tre generationer som jobbar i företaget.

Butiken är helt fristående och har en egen kundklubb som de kan rikta marknadsföring mot – både digitalt och med personliga brev. Liksom väldigt många verksamheter har de jobbat mycket hårt under pandemin och halverade antalet kunder – men nu har det vänt och de är verkligen på gång igen. På frågan varför hon ska bli Årets köpman svarade hon bland annat: Att vara köpman är ett sätt att leva – det är en livsstil – min hobby som kräver ett stort, personligt engagemang.

Styrelsen i Varberg Handel säger stort grattis och har beslutat tilldela utmärkelsen Årets Köpman 2021 till Marie Gustafsson, Rydholms Dammodehus (CJ Rydholm Dammodehus AB)

Senast ändrad: 2022-07-05