• Start
  • / Nyheter
  • / Hej Viktoria Struxsjö, skola- arbetslivsutvecklare i Varberg!
22 mars 2022

Hej Viktoria Struxsjö, skola- arbetslivsutvecklare i Varberg!

Viktoria Struxsjö är skola- arbetslivsutvecklare i Varbergs kommun. Tillsammans med Malin Wallman jobbar hon för att stärka elevers valkompetens för vidare studier och yrkesval, samt att på lång sikt bidra till en kompetensförsörjning för vårt växande Varberg! Läs mer om hur skola- arbetsliv jobbar, hur viktigt samarbetet med näringslivet är och hur du som företag spelar en viktig roll för framtiden!

Vilka är ni?

Kvinna med mörkt hår och lila tröja.

- Malin Wallman och Viktoria Struxsjö är skola- arbetslivsutvecklare i Varbergs kommun. Malin är utbildad studie- och yrkesvägledare och Viktoria lärare mot grundskolans senare år. Deras utbildningar och kunskaper kompletterar varandra och ger hållbarhet i arbetet med MOA, modern arbetslivsorientering, som Varbergs kommun sedan 2014 driver systematiskt i syfte att stärka elevers valkompetens för vidare studier och yrkesval, samt att på lång sikt bidra till en kompetensförsörjning för ett växande Varberg.

Varför finns skola- arbetsliv?

- MOA som medveten strategi bottnar i ett nämndbeslut från 2012. Arbetsgivare i Varberg upplevde en diskrepans i elevers kunskaper och förståelse för olika yrken, vilket gjorde det svårt att anställa eleverna efter genomförd gymnasieutbildning. Lokal politik och ledningsgrupp på förvaltningsnivå valde då att läsa in sig på aktuell forskning om stärkt studie- och yrkesvägledning, och utifrån det skapa organisatoriska förutsättningar i organisationen och i verksamheten att påbörja ett medvetet utvecklingsarbete: att i tidiga åldrar låta skolelever möta yrkesföreträdare, företag och branscher för att bredda sin kunskap om utbildningsvägar mot olika yrken. Idag är MOA en etablerad del av undervisningen i grundskolan, och samtliga elever i de kommunala grundskolorna, ca 7500 elever, inkluderas i en mängd olika återkommande sammanhang och samarbeten med företag, organisationer och arbetsgivare.

Vilket är värdet för näringslivet/ett företag att samverka med skola- arbetsliv?

- Arbetsgivare, oavsett om de är privata företag, regionala organisationer eller kommunala verksamheter, behöver aktivt arbeta med en långsiktig kompetensförsörjning för att säkerställa blivande medarbetare. Att välja skola- arbetslivssamarbeten med grundskolan är strategiskt. Det är när eleverna är unga vi kan bidra med kunskap om arbetsmarknadens möjligheter och ge input till deras tankar om exempelvis val av gymnasieprogram. Vi vet att elevers val till gymnasiet styrs av vårdnadshavare i första hand, kompisar i andra hand och först på tredje plats styr eleven det egna valet. Kan vi möjliggöra upplevelser, kunskap och information systematiskt för eleverna redan från lågstadiet, kan eleverna göra väl underbyggda val för framtiden utifrån intressen, förmågor och målbilder. Inte, som ofta idag, välja bort utbildningar och yrken på grund av fördomar, förutfattade meningar och okunskap.

Hur går man till väga som företagare om man vill engagera sig?

- Ett första steg att engagera sig är att höra av sig till oss och beskriva på vilket sätt man ser sig kunna ge engagemang i samverkan skola- arbetsliv. Vi är lyhörda för behov och i den mån det är möjligt för skola och företag anpassar vi samarbeten som kan bli ”win-win” för båda parter. Vårt uppdrag är att vara spindlar i nätet, länken mellan skola och omvärld, och hittills har de företag som hört av sig upplevt ”verkstad” och att vi levererar det vi tar oss an. Samarbeten kan ha olika karaktär, för något företag är PRAO ett sätt, för något annat företag är inspel under en arbetslivsdag intressant.

Hur ser årets verksamhet ut?

- I år är vi äntligen i full rull efter pandemin. Vi har MOA-mässan, en lokal interaktiv yrkesmässa, att se fram emot. Fler än 130 olika yrkesföreträdare från drygt 20 olika branscher är på plats och möter de kommunala skolornas elever i årskurs 8. Just nu pågår också förberedelser för höstens PRAO där ”niorna” söker egna platser, och förhoppningsvis får många av våra fantastiska företag och arbetsplatser i Varberg en ”påringning” av en hoppfull elev om PRAO-plats. Vi har vårt flaggskepp SKAL, samverkan skola arbetsliv, igång där fysiska möten och aktiviteter sker tillsammans med 14 större företag i Varberg på samtliga kommunala grundskolor, och likaså KOLL, Kul och lärorikt lärande, där Varbergs Sparbank årligen möter alla elever i årskurs 3, 6 och 9 i syfte att stärka kunskap om privatekonomi och visa på olika yrken i en bank.

Tillsammans med Varbergs kommun och Stadsutvecklingsprojektet genomförs samarbeten på olika skolor där band annat delar av barnkonventionen förverkligas i och med att barn och unga involveras i vårt växande Varberg. Vi har också ett antal pågående samarbeten med kommuner runt om i landet som startar upp MOA på sina hemmaplaner. Vi handleder och bidrar med lärdomar och erfarenheter och får samtidigt uppdatera vår egen verksamhet utifrån andra kommuners nyfikna frågor och värdefulla respons.

Vad är ert mål/vision för verksamhetens utveckling i framtiden?

- Att likvärdiga livschanser är en formulering som inkluderar alla elever. Vi kan inte garantera ett visst antal för en viss bransch. Men, vi kan med säkerhet stå för att också ett mindre samarbete med skola- arbetsliv kan ha effekt för de val som unga människor gör för sin framtida val av studier och yrkesval. Den effekten kan ge ringar på vattnet för kompetensförsörjning i företag.

Rolig fakta om verksamheten?

- Vi skickar med ett citat från Krögarföreningen i Varberg om hur de ser på samarbete skola- arbetsliv i grundskolan: ”Det här gör vi inte för att marknadsföra våra egna företag, det här gör vi för att tillsammans stärka elevers valkompetens!” Det där citatet säger en hel del och i Varberg sluter många delar av samhället upp i samverkan skola- arbetsliv vilket är så bra!

Senast ändrad: 2022-03-24