På den så kallade restauranggatan, det vill säga Kungsgatan, i Varberg hittar man den välkända butiken Frukt & grönt. Eller Grönsakspojkarna som den heter i folkmun. Grönsakspojkarna själva har nu drivit butiken i tjugofem år, och än finns inga planer på att sluta.
Historien började egentligen när grundarna Daniel Ivarsson och Patrik Tjernberg, båda från Göteborg, sålde frukt och grönsaker på Varbergs torg. De insåg snabbt att när det inte var torgdagar så var marknaden fri – det fanns ingen renodlad grönsakshandel i centrum.
- Så när vi startade hade vi ett riktigt bra utgångsläge. Och även om torget fortfarande säljer mycket, så gynnar den stora mängden sommarbesökare oss också.
Idag har Frukt & grönt åtta anställda och butiken är väletablerad i stan. Numera känner de igen de flesta varbergarna, i alla fall till utseendet, och stämningen är bra, tycker Daniel.
- Kunderna i Varberg är lugnare, här är ett behagligt tempo. Många har både tid och lust att prata en minut.
De största kunderna är hotellen och restaurangerna, där många efterfrågar en lokal leverantör.
- Vi har ett perfekt läge här på restauranggatan. Leveranserna till kunderna i centrum kör vi på säckkärror. Det är fantastiskt tidsbesparande och effektivt, för att inte tala om miljövänligt. Dessutom kan vi fungera som backup, det går snabbt att leverera när något saknas.
Närmare 150 lokala företag får sin frukt från Frukt & grönt. Två dagar i veckan levererar de även till restauranger och andra aktörer i Falkenberg. Utöver detta tar de också emot privatbeställningar.
- Det brukar bli många fruktkorgar i december!
Fördelen med att vara verksamma mitt i stadskärnan är att det inte behövs någon marknadsföring. Nackdelen har varit brist på utrymme, något som dock har förändrats senaste tiden. När pandemin satte krokben för många verksamheter krävdes ett beslut – satsa ordentligt eller lägga ner.
- Vi valde att satsa och tog över lokalerna från Hälsokostaffären vägg i vägg under våren 2020, berättar Daniel. Att få tillgång till större lokaler gav mer luft och vi kunde undvika trängsel. Det blev också enklare att inte blanda frukt som skulle till företag med privatkundernas varor.
Butiken kunde nu utökas med ett helt nytt sortiment av delikatesser till privatkunder. Glass, ostar och korvar från lokala leverantörer är exempel på populära tillskott i butiken. Många kunder uppskattar också att det finns basvaror inom mejeri.
Även om delikatesserna säljer bra är det fortfarande frukt och grönsaker som står för större delen försäljningen. Allra mest, om man utgår från volym, säljer delikatesspotatis.
- Men på sommaren är storsäljaren jordgubbar! Generellt äter vi mycket bananer i Sverige, det märks också i försäljningen.
Utöver företagen är vanliga kunder de som hugger en frukt på väg till jobbet. Även äldre som är i behov av lite extra service kommer gärna till Frukt & grönt.
- De kanske vill betala utomhus, eller ha hjälp med att plocka varor om de ser dåligt eller har svårt med rörligheten. Då är det skönt med möjligheten att både hjälpa till och hinna prata lite.
Framtidsplanerna innebär inga större förändringar.
- Det finns ingen anledning att ändra riktning när utvecklingen är så bra. Vi kör på så länge vi orkar!