17 november 2021

Cykelhistoria mitt i stan

På Varbergstorg ligger något numera unikt i en stadskärna – en cykelhandlare med extra allt. Möt Tomas Emanuelsson, som sålt cyklar till varbergarna i snart femtio år.

Cykelbranschen gynnas av ett stort folkligt intresse, tycker Tomas Emanuelsson. Till Erlans kommer representanter från hela samhället oavsett inkomst, bakgrund och ställning. Alla vill ju cykla! Men trenderna har svängt rejält under Tomas år i cykelbranschen. När han började låg butiken på Torggatan, i nuvarande Kvantums bageri. Hela sortimentet rymdes på en yta lika stor som ett vardagsrum. En cykel av hög kvalitet kostade ungefär 400 kronor.
- 70-talet var roligt, det var enkelt att bli expert. Utvecklingen tog mussteg jämfört med idag. Allt var väldigt förutsägbart; inte förrän cykeln gick sönder köpte man en ny. Vi sålde bara Crescent, alla cyklar var oväxlade och modellerna fanns i två färger. Det var som att jobba i en kiosk ungefär.

Från bockstyre till elcykel

En bit in på 80-talet kom växelcyklarna och fram mot slutet av årtiondet blev cyklarna sportigare, folk ville ha racer och mountainbikes (MTB).
- Vi gick från tre till tio växlar, vilket var ett stort steg framåt. Trenden med bockstyre var jättestark och höll i sig under fem-sex år. Det kom många fler färger, nya varje säsong.

På 90-talet ökade efterfrågan på MTB och utländska märken växte i Sverige. Bockstyrefolket gick över till MTB, men använde den gärna med skärmar och paket som en vanlig brukscykel i stan – det var mest MTB-utseendet man var ute efter, inte en terrängcykel.

Elcyklarna fick en långsam och utdragen start i början av 2000-talet. Istället blev den klassiska damcykeln med lågt insteg oväntat populär.
- Framför allt var det killarna som ville ha damcyklar, föräldrarna fattade ingenting. Den svarta Monarkmodellen Karin med cykelkorg blev lika trendig som bockstyret på 80-talet.

Dagens cykelköpare som inte väljer elcykel vill gärna ha en sportig och lättrampad variant, men även klassiska brukscykelmodeller säljer bra. På Erlan säljs det också stora mängder tillbehör.
- Tidigare var tillbehören delar som byttes när de gått sönder. Nu är det hjälmar, väskor, skor och kläder. Och kör man MTB vill man gärna ha produkter som uppgraderar och vässar cykeln.

I alla väder

Cykling är inte bara ett transportmedel utan också en träningsform som hela tiden utvecklas. Efterfrågan är oändlig och nya behov driver utvecklingen framåt.
- Det är roligt och sunt att cykling också är en hobby. Man använder cykeln bredare och då efterfrågas fler funktioner. Svenskarna börjar tänka som holländarna gjort länge, man utgår från cyklandet och sen ordnar man så att det funkar – cykelkärror för barnen, korgar till matvarorna och kläderna för alla väder.
- Förr cyklade man inte så mycket på vintern, men nu är det mindre snö och is och cykelentusiasterna cyklar året runt oavsett vilket, de köper bara bättre grejer.

Alla kunder är uppskattade, men allra roligast är kunden som kommer in med ganska lite kunskap och stor nyfikenhet. En nyfrälst cykelfantast!
- Det är som att sälja första cykeln till ett barn, man ser glädjen i ögonen. Och ibland har jag fått följa generationer; det barnet som jag sålde cykel till, kommer tillbaka med sina barn. Det är också roligt.

Uppskattad cykelstad

Varberg är den perfekta staden både för boende och besökare, tycker Tomas. Här finns en unik stadskärna med liv och rörelse, en fungerande handel och närhet till allt.
- Visst är det ovanligt med en cykelbutik mitt i centrum, kanske för att cyklar kräver stora ytor. Men det är bra med ett varierat utbud av varor i butikerna, och sommargästerna blir glatt överraskade över att vi ligger så centralt.
- Jag har hyrt ut cyklar på sommaren i många år och turister som sällan cyklar annars, tycker att Varberg är en fantastisk cykelstad; här finns fina vägar i varierade miljöer och utflyktsmål på lagom cykelavstånd.

Kuriosa

Erlans cykel utsida

Erlan Cykel & sport grundades redan 1914, då med namnet Firma Patrik Algot Bengtsson. Verksamheten var både cykeltillverkning och försäljning och det erbjöds två modeller – Erlan och Tärnan. Erlan är alltså inte ett namn på en tidigare ägare, utan en äldre stavning av fågelarten Ärlan.

Patrik Algot Bengtsson som startade företaget, var jämngammal med Birger Svensson som grundade Monark. När Patrik dog 1942, köpte Birger dödsboet och namngav butiken Erlan.

Idag arbetar sju anställda på Erlan Cykel & sport.

Senast ändrad: 2021-11-17