Dölj meddelandet
Aktuell information till dig som är företagare under pandemin.
Läs mer
Choose language
Other:
28 april 2021

Johan Lind, VD Vertiseit. Foto: Karin Linde

Från Campino till Lamborghini

Tre unga killar startade Vertiseit i en vindsvåning på Ringvägen 79 i Varberg. – Det var min lägenhet och året var 2008. Vi var stolta att den lokala pizzerian Campino, som varenda varbergare har en relation till, blev vår kund. Sedan fick vi Burger King i Sverige och Danmark. Och Lamborghini. Även om vårt erbjudande har utvecklats en hel del så är det i grunden sig likt, säger Johan Lind som är vd för Vertiseit.

Produkt för en marknad som inte fanns

Från att vara ett produktorienterat bolag med ett initialt fokus på displayer och mjukvara är Vertiseit nu en marknadsorienterad och utvecklingsdriven helhetsleverantör.

– Det låter avancerat, haha! Vi brukar säga att vi är en strategisk partner i den förändring som retail går igenom just nu. Det handlar inte längre om e-handel vs fysisk handel, utan om att få till en sammanhållen kundresa som förenar den digitala upplevelsen och ett starkt fysiskt kundmöte i butiken.

Två kvinnor kollar en skärm med försäljning av volvobilar

Foto: Ann Jonasson Lignercrona

Volvo ökade 50 procent

För en kund som Volvo Cars med många återförsäljare innebär Vertiseits lösning att man kan säkerställa varumärkesupplevelsen hela vägen till köp.

– Ska du köpa en ny bil idag, så börjar köpet nästan alltid hemma i soffan. Det är enklare att ta till sig tekniska specifikationer i digitala kanaler och du konfigurerar bilen precis som du vill ha den i lugn och ro. När du sedan kommer till bilhallen vill du inte sätta dig vid bilförsäljarens skrivbord och börja om. Då ska allt finnas i säljarens digitala verktyg, så att kundens väg mot köp kan fortsätta utifrån var den befinner sig i kundresan. Även försäljningen kan vi påverka positivt. När vi adderade tillbehör som takboxar och bilbarnstolar som touch points på kundresan steg försäljningen med 50 procent, till exempel.

Den stora lilla trenden

Trenden går mot mindre logistik och mer om upplevelser av varumärke, service och inspiration inom detaljhandeln. – Den stora trenden är att butiksformaten blir avsevärt mindre, men mer digitaliserade för att kunna erbjuda ett komplett produktutbud. Kunden kan prova en svart jacka i rätt storlek, men vill egentligen ha en blå. Då är det bara att ta en titt på färgproverna och välja. Köpet blir en e-handelsorder via digitala skärmar i butiken. Kunden får sedan sin jacka levererad hem nästa dag. Smidigt och enkelt. Men butikstrenderna kretsar framför allt kring upplevelsen bortom produkten. Hur varumärket passar in i ditt liv och vilka värden det skapar i din vardag. Besök en Nike-butik, så förstår du vad jag menar.

Varbergs dragningskraft

Vertiseit rekryterar strategiskt och satsar mycket på den yngre generationen. Av företagets totalt 60 medarbetare är 26 procent under 30 år. 40 av dessa bor i Varberg.

– De är ju framtiden och har en stor förståelse för vilka förändringar som branschen går igenom och det är inte svårt att hitta rätt personal. Varbergs tradition av detaljhandel och digital utveckling har en dragningskraft. Både kompetens och kapital attraheras att etablera sig här. Attityden gentemot företagande är generellt framåtriktad i vår kommun, upplever vi.
Vertiseits strategi är att växa med våra kunder, men också genom större förvärv. Det var en av anledningarna till att vi gick in på börsen.

Stark centrumhandel

Även om det finns en del tomma butikslokaler i Varberg, så är det flera trender som gynnar centrumhandeln enligt Vertiseit.

– För alla som fruktar butiksdöden kan det vara intressant att veta att den fysiska detaljhandeln just nu står för 75-80 procent i ett land som USA, där e-handelsjätten Amazon är gigantisk. Självklart förstår jag att det är tufft för en butik att tappa var fjärde eller var femte krona, men den stora volymen kommer ändå att finnas i fysiska butiker under en lång tid framöver. Nyckeln ligger i att förstå vilken roll varje kanal ska spela och hur de ska samverka i mötet med kunden, säger Johan Lind som är vd på Vertiseit.

”Vi har byggt bolaget, sten för sten med bibehållen lönsamhet under resan.”

Om Vertiseit: Strategisk partner och helhetsleverantör inom retail tech för den digitala kundupplevelsen i butik.

Kontor: Varberg, Stockholm, London
Antal anställda: 60
Omsättning: 83 MSEK (2019)
Börsnoterade:
Nasdaq First North Growth Market sedan 2019
Exempel på kunder: Volvo Cars, Lamborghini, J Lindeberg, Tre, Lindex, Skistar, Burger King, Liseberg

Senast ändrad: 2021-04-28