22 april 2021

Bäst i Halland, säger företagen

Företagen ger kommunen väl godkänt i servicen till näringslivet, enligt Sveriges Kommuner och Regioners senaste mätning. För fjärde året i rad ökar resultatet och Varbergs kommun har sedan 2017 ökat från 66 till 74 poäng.

I undersökningen Löpande Insikt mäter Sveriges kommuner och Regioner (SKR) hur nöjda kunderna är med kommunens service och myndighetsutövning. Undersökningen utgår från verkliga ärenden och granskar bland annat kommunens bemötande, tillgänglighet och kompetens.

- Ett gott företagsklimat är viktigt för hela Varbergs utveckling. Ett av de övergripande målen i kommunen är ”Livskraftigt näringsliv”, vi har jobbat målmedvetet med det i flera år och glädjande nog förbättrar vi oss lite hela tiden, säger Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande.

Bygglov tar ännu ett kliv uppåt

Områdena som mäts i undersökningen är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Bygglovsavdelningen har fortsatt arbeta aktivt med att förenkla för företagen bland annat genom en ny e-tjänst. Näringslivet ger satsningarna gott betyg i mätningen och man ökar från 63 till 69 poäng, en ökning med sexton enheter på fyra år.

- Vi har arbetat aktivt med vårt bemötande mot näringslivet och har i rådande situation fått ställa om för att på bästa sätt möta näringslivets efterfrågan. Det känns bra att vårt utvecklingsarbete ger resultat, säger Cecilia Strömer, stadsbyggnadschef.

Bäst i klassen

Serveringstillstånden är det område som får högst betyg av företagen. 81 poäng är ett högt betyg i jämförelse med andra kommuner. Miljö och hälsoskyddsförvaltningens områden, miljötillsyn och livsmedelstillsyn får åter igen höga betyg av näringslivet.

Varberg växer

- Kommunen levererar en god service och ett gott bemötande. Vi har hittat ett bra samarbete mellan kommunens avdelningar i vårt företagsklimatarbete. Jag tror det är en av nycklarna till att vi ökar vårt betyg för fjärde året i rad, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör. Vi strävar så klart för att förbättra vår serviceleverans till företagen ytterligare. Det är viktigt att vi inte slappnar av utan fortsätter att utvecklas.

Läs mer om Löpande insikt och resultaten här: https://skr.se/skr/tjanster/oppnajamforelser/foretagsklimat.1147.html Länk till annan webbplats.

Senast ändrad: 2021-04-22