• Start
  • / Nyheter
  • / "Vi har Varberg i hjärtat och vill vara en del av Varbergs varumärke"
16 mars 2021

"Vi har Varberg i hjärtat och vill vara en del av Varbergs varumärke"

Årets besöksnäringsföretag 2020 har varit en stark aktör för sin bransch och gjort avtryck lokalt, regionalt samt nationellt över flera decennier. Här berättar de om resan från kiosk och camping till det stora besöksmål de är idag. Om en bransch i positiv förändring, om framtidsplaner och om 11 000 schnitzlar ...

Grattis Nils Gordh på Destination Apelviken! Varför förtjänar ni att bli Årets besöksnäringsföretag?
- Vi har Varberg i hjärtat och vill vara en del av Varbergs varumärke. Vi hittar gärna samarbeten som gynnar både oss och andra aktörer, och så är vi flexibla och bra på att anpassa oss till trenderna.

- Det är fantastiskt roligt att ha fått priset och motiveringen gjorde oss väldigt glada. Vi har klarat oss under 2020 tillsammans, och lyckades gasa oss ur det hela. Det gav resultat och vi är tacksamma att personalen har varit så flexibla under detta spännande och utmanande år.

Hur startades företaget och vad är det ni sysslar med?
- Jag började att jobba på campingarna i Apelviken och på Getterön som tonåring. 1977, när jag var 22 år, fick jag arrendera kiosken. Sen började jag med lite livsmedel, strandleksaker och gatukök. 1987 köpte jag Solviken, då var det en enklare servering och spelhall. Tio år senare var campingen till salu och då inleddes den resa vi är på idag. Då var det mest campingverksamhet, men i översiktsplanerna såg jag att det skulle bli plats för stugbygge och det planerades pool, semesterlägenheter och året runt-verksamhet. Projektet gick på 40 miljoner kronor, men jag fick hjälp av banken och vi byggde 72 lägenheter, bodega och pool. Första etappen blev klar 2004.

- Det har varit väldigt roligt att bygga varumärket Destination Apelviken och få vara med om den här framgångsresan. Vi har utvecklats tillsammans med våra 35 medarbetare, och varje år tar vi in ca nittio säsongsanställda som alla gör ett fantastiskt jobb för våra gäster. Den bästa marknadsföringen och de bästa ambassadörerna är nöjda gäster!

Hur är ni delaktiga i Varbergs näringsliv i övrigt?
- Vi har alltid varit med i samarbeten och kampanjer, och stöttar gärna gemensamma projekt. Campingnäringen i Varberg jobbar mycket tillsammans på mässor och liknande och vi har ett långsiktigt samarbete med ICA Kvantum. Jag är också glad över att ha fått vara ordförande i Vännerna i Viken. Vännerna har skapat jättefina nationaldagsarrangemang, Apple bay day är en härlig start på sommaren. Vinfestivalen sista lördagen i augusti är också ett exempel, den har på bara några år blivit väldigt populär. Vi hoppas på att kunna genomföra den i augusti om restriktionerna tillåter.

Vad är nyckeln till er framgång?
- Vi har hängt med när branschen har utvecklats. Campingen har en helt ny målgrupp och det har gynnat vår bransch. Femtio-plussarna som har husbilar åker ut hela året runt, inte bara kring loven som husvagnarna med barnfamiljer. Nu i helgen hade vi fyrtio husbilar mitt i februari. Den trenden är väldigt positiv, den har gett oss en längre säsong.

- Något som också bidrar är att vi är tillgängliga och har öppet frukost, reception och restaurangen. Vi har kapacitet att välkomna många gäster och är vana att hantera stora volymer.

- Framgången bygger självklart också på att våra anställda är så flexibla och bra på att ta hand om både säsongspersonal och gäster.

Har du några ”fun fact” från verksamheten att dela med dig av?
- Det går mycket mat! Vi säljer 16 000 frukostar per år och 2500 frallor per dag på sommaren. Den populära schnitzeln serveras 11 000 gånger om året.

- Vi står för en stor del av gästnätterna i Varberg med ungefär 165 000 per år. En högsommardag är vi närmare 2500 personer inne på området (dock inte i somras av naturliga skäl).

Vad är din drivkraft?
- Den dagen jag går ner till jobbet och känner att det inte är roligt, att jag inte kan utvecklas, då gör jag något annat. Det är ett fantastiskt roligt jobb och man möter så många gäster genom våra olika målgrupper, vilket är väldigt stimulerande. Man måste tycka om folk.

- Sen har det blivit en nytändning att dottern (Anna) har gått in i verksamheten, att jag får vara kvar och ha lite åsikter här och inte är tvungen att pensionera mig.

Vad har ni för framtidsplaner?
- Nu ska vi jobba mer professionellt med att förlänga säsongen och leverera en bra produkt till våra gäster hela året. Säsongsförlängning kan fungera jättebra om man bara är lite kreativ, folk uppskattar att verksamheten inte dör efter sommaren. Och det är väldigt positivt för oss med ombyggnationen i Apelviken och strandpromenaden, det ger ett riktig lyft åt Vännerna i Viken.

- Vi har också mycket kontakt med Region Halland och den nationella marknaden, vi ser goda möjligheter på den norska marknaden. Det känns tryggt att vi kommer att expandera och fortsätta vara ett av Varbergs största besöksmål.

Nils och Anna Gordh


Motivering:
Med ett aktivt och äkta engagemang för besöksnäring, har årets pristagare varit en stark aktör för sin bransch och gjort avtryck lokalt, regionalt samt nationellt över flera decennier. Internationella gäster lockas i större utsträckning och med sitt läge vid kusten har man skapat ett aktivt besöksmål i sig själv. Samarbetsviljan lokalt är omvittnad och samhällsengagemanget stort. Många är de Varbergsungdomar som fått möjlighet att göra insteg i arbetslivet genom årets pristagare.

Med sin förmåga att anpassa sig till rådande trender, och utan att göra avkall på sin tradition, har man över tid vuxit till en av Sveriges populäraste enskilda året runt-destinationer. Under pandemin har man visat prov på stor flexibilitet och anpassningsförmåga, vilket resulterade i ett välbesökt och tryggt besöksmål.

Framtiden ser ljus ut för detta hårt arbetande familjeföretag, och vi hyllar arvet och applåderar framtiden!

Årets besöksnäringsföretag 2020 är Destination Apelviken, Anna Gordh och Nils Gordh.

Senast ändrad: 2021-03-16