03 september 2020

Sommarens krogtorg - en succé!

Torsdagen 23 juli fylldes Varbergs torg av matglada människor som njöt av sommaren och allt det goda som serverades på Krogtorget, men också av att äntligen kunna träffa folk ute på ett säkert sätt.

Idén med Krogtorget växte fram under våren, då Näringslivs- och destinationskontoret (NOD) ställdes inför det faktum att inplanerade evenemang inte kunde genomföras. Under 2018 och 2019 etablerades det ett Krogtorg som en del av evenemanget ”Långtorsdagar”, och det fanns fortfarande intresse av att ändå göra någonting under sommaren trots nuvarande restriktioner. Medlemmarna i Varbergs Krögarförening fick frågan om att medverka och några lokala matentreprenörer hängde på med food-trucks: Nami (centrum), &Olles (Apelviken), Preben (Läjet) och Senor Habanero (Tvååker). Utöver dessa medverkade det prisbelönta Barbequeteamet Hell Yeah Barbeque (Väröbacka) och Restaurang Monark.

Krogtorget kunde genomföras tack vare finansiering från Varbergs Sparbank genom Sparbanksstiftelsen. Tillsammans med de lokala matentreprenörerna mejslade vi fram ett koncept i form av en gigantisk uteservering med en inbjudande miljö, väderskydd i form av tre tält, ett gott värdskap, street food från världens hörn och kall dryck på Varbergs torg mitt i sommaren. Självklart var anpassning en förutsättning. Därför blev det rejäla avstånd mellan borden, instängslad serveringsyta, värdar i entrén och på området, handsprit i entrén, långa öppettider och köfålla för besökare.

Krogtorget var öppet från kl 12 och stängde först kl 22, eftersom evenemanget skulle vara utsträckt i tid för att minimera riskerna för trängsel. Max ca 300 personer vistades samtidigt inne på Krogtorget, därefter stängdes entrén tills det fanns plats vid borden för nya hungriga besökare. Ungefär 2000 portioner mat såldes, och det fanns även två barer på var sin sida av torget för de törstiga.

Innan och efter maten kunde barnen måla med gatukritor på torget och flera färgsprakande verk skapades under dagen och kvällen. Det fanns även ett Pop-up-underhållningskoncept på och utanför serveringsområdet, där de lokala banden En och Nitti och Stevie n’ Caz spelade. Magnus Cirkusskola uppträdde och spred en härlig atmosfär med sin akrobatik på gatan. Krogtorget arrangerades dessutom under en Långtorsdag, då flera butiker i Varberg har förlängda öppettider till kl 20 vilket bidrog till liv och rörelse på stan, om än under kontrollerade former.

På NOD är vi väldigt nöjda och stolta över att lokalt näringsliv tillsammans med kommunen och Sparbanksstiftelsen gick ihop i en hårt prövad tid för stadskärnan. Tillsammans genomförde vi ett evenemang som blev en positiv snackis, och det kreativa konceptet har gett mersmak inför kommande år.

Senast ändrad: 2020-09-03