Företagen ger kommunen väl godkänt i servicen till näringslivet, enligt Sveriges Kommuner och Regioners senaste mätning. För tredje året i rad ökar resultatet och Varbergs kommun har sedan 2017 ökat från 66 till 72 poäng.
I undersökningen Löpande Insikt mäter Sveriges kommuner och Regioner (SKR) hur nöjda kunderna är med kommunens service och myndighetsutövning. Undersökningen utgår från verkliga ärenden och granskar bland annat kommunens bemötande, tillgänglighet och kompetens.
Områdena som mäts i undersökningen är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Bygglovsavdelningen som har satsat stort på förbättringar har ökat till 63 poäng, en ökning med tio enheter på tre år.
- Årets resultat är otroligt glädjande, jag är stolt över våra duktiga medarbetare som gör sitt yttersta för att utveckla verksamheten, säger Daniel Holdenmark, chef för bygglovsavdelningen.
Vi jobbar dagligen med att bli bättre och vi förenklar processer för att underlätta för kunderna. Till exempel har vi infört en digital tjänst för bygglov som nu är i drift.
Miljö- och hälsoförvaltningen är tillsammans med Hamn- och gatuförvaltningen de som får högst betyg av företagen. Området Miljö- och hälsoskydd får 76, Livsmedelskontroll får 79 och Markupplåtelse får 77 – höga värden enligt graderingen.
- På det stora hela levererar kommunen en god service och ett gott bemötande. Men vi jobbar löpande med förbättringar, säger Martin Andersson, näringslivsdirektör. I dagsläget har vi fullt fokus på att bibehålla de här fina resultaten, även om omständigheterna kring coronaviruset innebär särskilda utmaningar.
Läs mer om Löpande insikt och resultaten här: www.skr.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Www.naringsliv.varberg.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Hur använder vi cookies?