Sommaren lider mot sitt slut, och summeringen av resultatet för Varbergs del har påbörjats. Även om det ännu är lite för tidigt att redovisa konkret statistik över t ex antal kommersiella gästnätter, så kan det redan nu konstateras att Varberg har haft ännu en stark turistsäsong.
Anledningarna till det goda utfallet för Varbergs del bedöms vara flera: publikdragande evenemang, attraktiva platser att besöka, en intressant mix av besöksnäringsföretag: spännande attraktiva nykomlingar samt etablerade och välrenommerade större aktörer. Även det goda vädret, den svaga svenska kronan, en ökad benägenhet att ”svemestra” och ett stärkt halländskt samarbete har bidragit till framgången.
”Vårt samarbete mellan de halländska destinationerna och Region Halland är framgångsrikt, och tillsammans skapar vi fler reseanledningar till hela Halland. Regionen har huvudfokus på den utländska marknaden, men i år valde vi gemensamt att även lägga kommunikationsinsatser på den svenska marknaden i Stockholmsområdet”, säger Magnus Thomson, destinationsutvecklare.
Turistinformationen fick en ny digital utformning inför årets sommarsäsong, vilket tagits emot väl av besökarna. ”Trycksaker som kartor och vår uppskattade sommartidning har haft en strykande åtgång, men i stort så är det via webben som man söker sin information. Vi har god bemanning på plats och har möjlighet att höra vad de är ute efter under sin semester, och inspirera dem att upptäcka ytterligare besöksmål. Vi har också varit ute med våra nyinförskaffade ellådcyklar och träffat turister på plats där de är, t ex på våra stränder”, säger Mia Carlsson som är ansvarig för Turistinformationen i Varberg.
En nyhet för året är den gemensamma bemannade turistinformation som Varberg tillsammans med Falkenberg och Halmstad öppnade på Gekås i juni. Den har varit välbesökt, och kommer finnas kvar t o m december för att sedan utvärderas.
Den populära hop-on hop-off-bussen Åkturen, som tar besökare från Varberg C till besöksmål i Åkullaområdet och i sydöstra Varberg har rullat samma sträcka som föregående år och besöksnäringsföretagen längs rutten vittnar om att de har haft en stort antal besök i sommar.
Radio P4 Halland besökte Näringslivs- och destinationskontoret i veckan för att höra lite mer om Varbergssommaren: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=7283468 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sensommarsäsongen i Varberg är nu i full gång, med utländska semesterfirare och flera högintressanta evenemang, som designmarknaden Kustfolk på Brukstorget, Kick In Fall Season med konserter med bl a Molly Sandén och Sandro Cavazza och så arrangeras en av höstens skönaste matfestivaler nu till helgen: Farmers Market.
Lyssna på intervjun i Radio P4 Halland med Marina Evertsson på Strömma Farmlodge här: