På Varbergsgalan i höstas vann Taiga priset årets energi- och miljöföretag. Vi träffade VD Ann Rydholm och CD Jonas Rydholm för att prata miljöpåverkan, att göra saker med hjärtat och varför dom vill sälja färre produkter.
Grattis till priset som årets energi- och miljöföretag! Hur känns det?
Ann: Tack så hemskt mycket! Det känns stort och väldigt bra. Miljön är något som vi vurmar väldigt mycket för på Taiga och det är roligt att det märks. Vi vill göra skillnad här.
Varför tror ni att ni vann?
Ann: Jag tror att det kan bero på att vi har gjort mycket, och att vi vill göra så mycket mer, när det kommer till miljön. Samt att vi har en strategi för det. Vi har bland annat anställt en hållbarhetsstrateg och vi är med i miljöprojekt och forskning för att bidra till att hitta en mer hållbar utveckling. Vi säger inte bara att vi ska – utan vi gör. Och sen tror jag att det kan bero på att vi är äkta, vi brinner verkligen för miljön, det är inte något vi bara säger. Det innebär absolut inte att vi gör alla rätt, utan att ambitionen är att göra det bättre.
Jonas: Vårt miljötänk genomsyrar hela verksamheten, hur vi tänker och allt vi gör på Taiga. Vi vill inte att det bara ska finnas på papper att vi gör något utan att det verkligen syns och gör skillnad. Jag hoppas att det är det man har sett och därför vi fått priset. Att vi gör detta med hjärtat.
Hur tänker ni kring miljön och miljöpåverkan?
Ann: Förutom att det är viktigt för oss att göra bra kläder i slitstarka material som håller i många år och är därmed bra för miljön, så har vi som jobbar ett stort miljötänk både i och utanför jobbet. Miljöpåverkan för oss är ett så mycket större begrepp än bara det vi gör på Taiga, det är allting vi gör alltid. Vi har stora möjligheter att påverka som företag men det finns också massor av saker man kan göra i det vardagliga, till exempel att flyga mer sällan, använda cykeln oftare, äta på ett annat sätt och ta ett extra varv i garderoben innan man konsumerar något nytt och så vidare. Det är viktigt för oss att alla har med sig miljötänket och att det genomsyrar allt vi gör här, från materialval till matlåda. De som kan påverka och göra skillnad är bland annat du och jag och det gör vi genom våra val och vårt levnadssätt.
Och när det gäller Taigas produkter?
Jonas: Det är en naturlig del av verksamheten att om det finns ett mer miljövänligt alternativ så är det självklart för oss att välja det. Nu ska vi till exempel byta underställskvalité och det finns en ny polyesterfiber som är gjort av fisknät - det känns det helt naturligt att välja det eftersom det är bättre för miljön.
Ann: Grunden till Taigas varumärke är att göra kläder som håller väldigt längre. Det är A och O att vi tänker så. Man ska kunna använda ett enda plagg i tio, tjugo eller trettio år – det är en enorm miljövinst. Behöver du använda två plagg under samma tidsperiod blir den negativa miljöpåverkan så otroligt mycket större. Förbrukningen av resurser för att skapa ett plagg är enorm. På grund av det så vill vi sälja färre plagg som alla är extremt hållbara och i bra kvalité. Då behöver man förhoppningsvis bara ett plagg i tio år. Vi säljer hellre färre saker som verkligen håller över tid än fler som inte gör det.
Vad är det bästa med att driva eget?
Jonas: Det helt fantastiskt att kunna förverkliga sina egna idéer från ax till limpa. Och att sen få feedback från kunder som tycker att vi har skapat en riktigt bra produkt som håller länge och möter deras behov. Det är både roligt och drivande.
Ann: Det bästa är alla fantastiska kolleger och kunder! Det är en enorm tillfredställelse att tillsammans göra skillnad och att skapa produkter som funkar för kundernas tuffa vardag. Vi gör kläder för arbetsgrupper som jobbar i krävande miljöer som till exempel brandkår, ambulansförare, polis och el-arbetare - människor som behöver vara ute i dåligt väder medan vi andra sitter inomhus. Därför måste verkligen grejerna fungera när det gäller. Det är en otrolig stimulans när vi får feedback på att våra produkter fungerar på rätt sätt och gör skillnad för människor när det behövs. Vi är helt enkelt med och räddar liv.
Vad är ni mest stolta över?
Ann: Jag känner en otrolig stolthet över vad Taiga står för idag och för allt som finns innanför våra väggar. Och över allting vi har gjort, gör och kommer göra framåt. Och sen också över det här fina priset vi har fått så klart.
Jonas: Helheten och att vi har skapat produkter som är unika över hela världen och säljs i Nordeuropa, Nordamerika, Australien och Nya Zeeland.
Var ser ni i Tagias framtid?
Ann: Den ser spännande ut och det finns så mycket mer att göra. Vi brukar säga att vi är ute på en resa men tåget står fortfarande på perrongen. Vi har hoppat på men tåget har inte avgått ännu. Det känns väldigt spännande. Vi kommer att utveckla samarbetet än mer med kunder och leverantörer, jobba vidare med miljöfrågorna och så givet fortsätta förbättra verksamheten och produkterna. Vi förbereder just nu en flytt av råvarulagret till vår grannfastighet och om några år hoppas vi även få möjlighet att bygga ihop de båda fastigheterna med ett nytt höglager. Allt för att kunna serva våra kunder ännu bättre.
Motivering: Taiga verkar inom textilsegmentet arbetskläder som används under extrema förhållanden där funktion och säkerhet är avgörande. Deras verksamhet spänner från ständig produktutveckling, via krav på material och leverantörer till utbildning för kunder.
Med en omfattande och väl underbyggd hållbarhetsstrategi visar Taiga på ett stort miljöengagemang och en imponerande handlingskraft (inom ett utmanande område).