• Start
  • / Nyheter
  • / ”Man måste vara ett team med sin personal”
16 april 2019
Årets köpman 2018

”Man måste vara ett team med sin personal”

Violas är en institution som har varit del av Varberg sen 1920-talet. Idag är det Sveriges största enskilda parfymeri och bakom framgången står Kerstin Mehrens, vinnare av Årets köpman 2018 på Varbergsgalan. Vi träffades för att prata historia, framgång och vikten av att vara ett team med sin personal.

Grattis till priset som årets köpman 2018! Varför förtjänar du priset tycker du?
– Tack! Jag har jobbat med skönhet och behandlingar väldigt länge, gjort en stor ombyggnation av butiken och byggt upp ett koncept som är väldigt lyckosamt. Det är inte så många som har butik och tjänster i samma verksamhet och det är tydligt att det är en kombination som kunderna vill ha. Så jag tror att det är mitt koncept som gör att jag har vunnit.

Violas har funnits i din familj länge, kan du inte berätta lite om det?
– 1945 köpte min pappa, Curt Mehrens, Violas kemikaliehandel som låg på Kungsgatan 20 här i Varberg. Då hade butiken funnits ända sedan 1920-talet. Andra världskriget var precis slut och Europa, och hela världen, var sönderslaget och det var svår att få tag varor. Så min pappa importerade själv produkterna från utlandet, till exempel Elizabeth Arden. När jag var liten följde jag med och hämtade varorna, som kom i bruna medicinflaskor, i tullen.
– 1973 började jag jobba på Violas och fyra år senare utbildade jag mig till hudterapeut. Sen dess har jag jobbat med salong och behandlingar. Jag har byggt på och utvecklat Violas med behandlingar, make up-skola, föreläsningar och event. Plus att jag, tillsammans med min syster Ulla Mehrens Bergström som också jobbade på Violas då, flyttade butiken från Kungsgatan till Gallerian.

Vad är det bästa respektive sämsta med att driva eget?
– Det bästa med att driva eget är att om man har visioner för hur verksamheten kan utvecklas och förbättras så har man möjlighet att driva igenom dom. Men man måste tycka att det är kul och vara en person som ser möjligheter och vill satsa. Det sämsta är man jobbar dygnet runt och det är lätt att bli utbränd. Det är tufft och mycket att hålla koll på när man driver eget.

Vad tycker du är de viktigaste framgångsfaktorerna för företag som vill växa?
– Att ha insikt i hur den egna branschen utvecklas, var den är på väg och att följa med i utvecklingen. Och det är ett måste att ha med sig sin personal och vara ett team med dom, annars går det inte. Sen är det naturligtvis jätteviktigt att lägga sin själ i det man gör och att brinna för sin sak.

Vad är du mest stolt över?
– Jag är mest stolt över att det är jag har kommit hit – att allting fungerar och att den visionen jag har haft och jobbat mot under så lång tid gick att genomföra.

Vad är framgång för dig?
– För mig är framgång att fortfarande ha arbetsglädje efter så många år i samma bransch. Och att jag kan driva verksamheten framåt och sälja flertalet unika märken som inga andra privata aktörer har. Rituals till är ett sådant exempel, de säljer bara sina produkter i de egna butikerna, på Åhléns och Kicks – och så hos oss! Vi är den enda privata aktören i hela Sverige som säljer deras produkter. Det är en framgång, för det betyder att de har tagit reda på vem jag är och hur vi jobbar på Violas och att de gillar det. Det finns ett par sådana märken som inga andra enskilda aktörer säljer förutom vi, det känns som en fantastisk framgång.

Vad krävs för ett framgångsrik företagande?
– För att vara framgångsrik krävs en bra dialog med personalen. Det är viktigt att de förstår visionen och vet hur de ska arbeta och så att alla stävar åt samma håll. Jag tycker också det är viktigt att låta personalen komma med egna idéer – ett mål kan ju nås på många olika sätt och det är viktigt att lyssna på personalen och testa deras idéer också. Jag tror samarbetet med personalen är A och O för att nå framgång.

Årets köpman 2018

Motivering: Årets pristagare brinner för sin butik, salong och personal. Hon har byggt ut sin butik med 100 kvadratmeter och är nu Sveriges största privata parfymeri. Butikens blandning med välkända varumärken, beautystudio och salong gör den unik i sitt slag och är känd långt utanför Varbergs gränser. Salongen firade i september 40 år och butiken har glatt oss i över 70 år. Hon är aktivt engagerad i Varbergs olika handelsfrågor såväl i Gallerian som i övriga centrum. 

Senast ändrad: 2019-04-16