• Start
  • / Nyheter
  • / "Man behöver vara modig och tro på sin sak och sin stil"
05 mars 2019
Niklas Gustafsson Kustbageriet

"Man behöver vara modig och tro på sin sak och sin stil"

Niklas Gustafsson, ägare till Kustbageriet, vann priset årets kreativa företag på Varbergsgalan 2018. Vi träffades för att prata om skillnaderna mellan Varberg och Stockholm, hur det är att driva eget och vad framtiden innehåller.

Grattis till priset på Varbergsgalan 2018! Varför förtjänar ni att bli årets kreativa företag?
- Tack! Jag tycker att vi förtjänar priset för att vi sedan öppnandet 2009 har jobbat kreativt och medvetet. Vi har hela tiden förnyat oss och bland annat arbetat med hur vi presenterar våra produkter. Vi har både hängt på trender och tagit upp klassiker. Vi försöker alltid överraska med någonting – inte luta oss tillbaka.

Du är från Varberg men jobbade tio år i Stockholm innan du flyttade tillbaka hem igen. Vad lockade dig och din fru, som är från Stockholm, till Varberg?
- Vi ville ha lugnet, enkelheten och närheten till allting som finns i Varberg. Vi såg också möjligheten att öppna något eget här, det hade vi nog inte kunnat göra i Stockholm på grund av hur mycket dyrare det är där.

Vad är den största skillnaden mellan Stockholm och Varberg inom ditt område?
- Det är inte lika trendkänsligt här som det är i Stockholm, där går saker upp som en sol och ner som en pannkaka två år senare. Här tar det längre tid - på gott och ont. Det tog lång tid för oss att etablera oss för det var svårt att få folk att förstå poängen med ekologiskt mjöl och närproducerat plus att många tyckte att det var för dyrt.
-Det låter kanske konstigt nu, för idag är folk väldigt intresserade av just ekologiskt och närproducerat, men så var det inte för tio år sen. Men nu går det bra för oss och vi står stadigt. Och folk tycker verkligen om att det går att köpa en produkt hos oss som gått från ax till limpa inom en radie på 15 km - det är väldigt unikt.

Vad är det bästa med att driva just ett bageri?
- Den kreativa friheten. Att man själv kan och vågar bestämma vad man vill och inte vill baka. Jag har till exempel aldrig varit förtjust i, eller särskilt bra på, att baka tårtor och då har jag den kreativa friheten att bestämma att vi inte ska sälja tårtor på Kustbageriet!

Vad är du mest stolt över?
- Att vi har lyckats etablera oss och blivit ett, i vissa fall, resmål i sig. Jag är väldigt stolt över vår personal och att tre av dem har valt att stanna hos oss i nästan tio år. Sen är jag stolt över att vi har en kompetens här som är väldigt hög och att vi fortfarande, efter tio år, drivs av kreativitet.

Vad är framgång för dig?
- Framgång för mig är kunna gå till jobbet varje dag och fortfarande tycka det är roligt. Och att kunna och vilja fortsätta utveckla mitt företag och mig själv efter tio år.

Hur kan du som företagare påverka i samhället?
- Vi på Kustbageriet har tar ansvar för miljön genom att satsa på ekologiska och närproducerade produkter. Jag tycker också att det ligger på vårt ansvar att kunna förklara och motivera för människor varför de ska välja en produkt som vår, som är bättre för miljön, än ett massproducerat bröd. Sen är det fantastiskt att kunna bidra till ett mer hållbart odlande genom att handla råvaror lokalt.

Vad är bäst och sämst med att vara egenföretagare?
- Det bästa är den kreativa processen och möjlighet att styra mot det man själv tror på och känner att man är duktig på. Det sämsta är att det tillkommer massa andra saker som man måste göra och som inte rör kärnverksamheten. Man måste kunna så otroligt mycket som egenföretagare - man förväntas vara expert på lagar och regler och sådant som rör företagandet och det kan vara väldigt svårt.

Vad krävs för ett framgångsrikt företagande?
- Man behöver vara modig och tro på sin sak och sin stil. Jag tror på att man ska vara ödmjuk och lyhörd för människors idéer, men inse att det slutändan handlar om vad man själv tycker. Man får inte tappa bort sin stil utan köra på det som man tycker passar och välja bort det som inte gör det.

Var ser du i Kustbageriets framtid?
- I och med att Västerport ska byggas så kommer lokalen vi har idag att rivas. Så framtiden för oss kommer innehålla en flytt, var vet vi inte än. Det kommer bli väldigt spännande med nya lokaler och nya möjligheter. Sen kommer vi självklart att fortsätta utvecklas och vara kreativa.

Kustbageriet Varbergsgalan 2018


Motivering:
Årets Kreativa Företag är en etablerad institution bland såväl Varbergsbo som besökare. Hantverkskunnandet är omvittnat erkänt, och de kryddar sitt utbud med intressanta crossover-samarbeten, populär kursverksamhet och lekfulla evenemang i och utanför sina lokaler.

Entreprenörernas satsning på att förvandla en gammal fiskfabrik till en omtyckt mötesplats har fallit synnerligen väl ut, och har skapat ett attraktivt varumärke. Kreativiteten jäser, nya oväntade men ändå självklara läckerheter presenteras löpande för kunder och i ett aldrig sinande vackert flöde i sociala medier. Lägg därtill ett föredömligt värdskap – Kustbageriet har satt Varberg på kartan!

Senast ändrad: 2019-03-05