Choose language
Other:
  • Start
  • / Taiga - Traditionen förs vidare

Taiga - Traditionen förs vidare

Livet vid havet inspirerar inte enbart till konst och livsstil. Sedan 50-talet har det kustnära läget gett upphov till skapande av kläder för tuffa tag. Kläder som tål höststormar och bitande kyla. Så föddes Taiga, ett arv av livet vid kusten.

Taigas huvudkontor vid Varberg Nord är inte likt andra kontor. När du går in möts du av en klimatkammare, ett rum där Taiga kan skapa väderförhållanden som är i princip samma som där du jobbar. I dessa klimatkammare replikeras de förhållanden som du kommer att använda dina arbetskläder i.

– Vi anstränger oss för att ge våra kunder rätt klädsystem. När det gäller kläder för industri, polis eller ambulans är det extremt viktigt att kläderna funkar. Men att bara köpa den varmaste jackan är kanske inte optimalt om du arbetar vid en plats där det aldrig blir minusgrader, förklarar Jonas Rydholm.

Två personer i en klimatkammare

Taigas klimatkammare

Jonas har jobbat på taiga sedan tidigt 80-tal. Det var faktiskt Jonas pappa, Paul Rydholm som startade Taiga 1982. För de som kan Varbergs konfektionshistoria är namnet bekant. Paul Rydholm startade nämligen Tenson på 50-talet, ett företag som än idag är ett av Sveriges mest kända varumärken inom vintersportkläder och som är starkt förknippat med Varberg.

Paul rydholm var en visionär som tidigt insåg behovet av plagg som skyddar mot elementen men som andas och kan hålla användaren bekväm även under extrema förhållanden. Han var bland de första i världen att ta fram ett yttermaterial som är vattentätt och andas, när Gore-Tex inte var känt i Sverige ännu uppfann Paul Rydholm sitt eget membran som fick heta MPC. Tensons klassiska Himalaya jacka var en av de första att ha dessa egenskaper.

När Paul Rydholm sålde Tenson i mitten av 70-talet ville han fortsätta att arbeta med produkter till professionella användare. Hans vision var att utveckla bra kläder för arbete i kyla. 1982 grundade han då Taiga. Namnet är inspirerat av det vidsträckta barrskogsområdet i norra Eurasien.

Jonas och Paul delade upp Sverige i två försäljningsområden och körde på. Det var tufft och slitsamt men produkternas kvalitet och funktion talade för sig själva och Taiga fick allt fler order. Far och son kompletterade varandra väl då Paul hade bättre öga för design och form och Jonas förstod sig bra på funktionalitet och moderna material. 1989 var Elsäkerhetens år och då utvecklade Taiga en flamsäker jacka.

Först i Sverige med flamsäkra kläder

Två personer som håller upp ett klädesplagg och ler

Taiga blev först i sverige att producera flamsäkra kläder och först i Skandinavien att använda Gore-Tex material för industrikläder. På den tiden var ambulanspersonalen iklädda vit rock och vita båtmössor.

– Det var en period då det sattes fokus på bättre arbetsförhållanden och skydd. En ambulansenhet västra Sverige tog kontakt med oss och tillsammans utvecklade vi nya klädsystem som bättre svarade upp mot de risker som ambulanspersonalen utsätts för, berättar Jonas.

– Vi blev först att använda Gore-Tex för ambulanspersonal, det var en viktig utveckling för deras skydd i arbetet, menar han.

Nya krafter

Med den nya utvecklingen av företaget behövdes det nya krafter i början av 90-talet. Jonas fru Ann Rydholm drev vid den tiden Varbergs Hotell och var redan då en van entreprenör. Rekryteringen av Ann till Taiga kom att ha en stor betydelse för företagets framgångssaga.

– Jag tror inte på förvaltande av bolag utan ser tillväxt och utveckling som ett sätt att skapa goda förutsättningar för ett livskraftigt företag på lång sikt och på så sätt också skapa en trygg arbetsplats för våra anställda. Vi måste alla ständigt vara på tårna och ingenting kommer av sig själv, berättar Ann.

– Våra medarbetare är Taigas viktigaste resurs och känner de att de får utrymme att utvecklas i en stabil miljö så är det bra för företaget. Som VD ser jag som min främsta uppgift att alla är med på tåget och att alla bidrar till företagets långsiktiga utveckling, tillägger hon.

När Paul trappade ner så hade Jonas tagit över rollen som VD men efter några år ville Jonas hellre jobba med det kreativa arbetet inom Taiga och med försäljning. Först funderade familjen Rydholm på en extern VD, men Ann gick med på att ta över som VD med villkoret att Jonas inte skulle sitta med i ledningsgruppen.

Idag finns taiga i alla nordeuropeiska länderna och Frankrike. Taiga har också etablerat sig i Nordamerika men då under varumärket Torraka (torr fura) eftersom det redan finns en annan tillverkare av kläder med namnet Taiga i Kanada.

Senast ändrad: 2018-02-09