Choose language
Other:
  • Start
  • / L:A Bruket - Vi brukar havet på ett nytt sätt

L:A Bruket - Vi brukar havet på ett nytt sätt

Från hantverkstvålar tillverkade i källaren hemma hos Monica och Mats i Varberg, till en plats i hyllorna hos butiker i världens häftigaste städer. L:A Bruket levererar halländsk tradition ut i vida världen.

Det har gått fort för företaget, som på några få år flyttat ut från hemmets källare till en internationell marknad. I L:A Brukets butik i Varberg står produkter i prydliga rader, bruna karakteristiska flaskor med vita etiketter och svart text. Över 80 produkter finns i sortimentet, allt från handkräm till doftljus, mycket mer än bara flytande tvål och diskmedel som är deras storsäljare.

Monica och Mats är ytterst noggranna med att processen och ingredienserna skall vara “rätt”, som de själva säger.

– Kvaliteten och funktionen är det mest centrala för våra produkter. Är det något som känns fel med produktinnehållet så kan Monica inte sova, det är en enkel kvalitetssäkring säger Mats och skrattar.

Hur det började

L:A Bruket föddes när Monica som tidigare arbetade som keramiker, tröttnade på tvålar med konstiga ingredienslistor, hon ville ha en handtvål med naturliga ingredienser, och bestämde sig för att ta fram en sådan själv.

– Vi blev en motreaktion på den multinationella skönhetsvårdsindustrin, som ofta gömmer obegripliga ingredienslistor bakom snygga förpackningar. Vi sätter istället våra ingrediensförteckningar på framsidan av produkterna. Vi är stolta över innehållet och vi vet att våra kunder vill veta vad de köper, säger Mats.

En av L:A Brukets första kunder blev Svenskt Tenn. Sedan rullade allt på väldigt snabbt. När Ernst Kirchsteiger jublade över deras produkter i TV så tog försäljningen på den svenska marknaden fart ordentligt. Det stora internationella genombrottet kom 2012 när H&M ringde och sökte en leverantör till sin nystartade kedja & Other Stories.

– Vi hade tidigare tackat nej till andra kedjor på den svenska marknaden, men detta var ett erbjudande och en chans vi inte kunde missa säger Mats.

Idag sker 35 procent av L:A Brukets försäljning i Sverige och resten på den internationella marknaden.

L:A Brukets framgång har inte kommit gratis, och allt har inte varit friktionsfritt.

– Vi har såklart haft en del tur och satsat i rätt tid. Men framgången har inte kommit utan ansträngning, hårt arbete, mycket slit och en hel del tårar. Men nu kan vi blicka tillbaka och visa för oss själva och för andra – att det är möjligt att bygga ett internationellt hudvårdsmärke från en källare i Varberg.

– Både jag och Monica jobbar också med livsmottot att “ska man göra något, så skall man göra det så bra man någonsin kan”. Livet är för kort för något annat, säger Mats.

En av framgångsfaktorerna bakom L:A Bruket är deras varumärkesfilosofi som de kallar för “the costal way of life”.

– Den är formad av platsen Varberg och den historiska relation människorna här har till naturen och havet. Vårt klimat och våra årstider har gjort oss tvungna att samspela och hitta ett förhållningssätt till naturen och miljön omkring oss, det påverkar oss idag, liksom det gjorde för hundra år sedan, säger Mats.

Filosofin

– Viktigt för oss är att våra produkter skall fungera. Köper du en tvål så skall du bli ren, och lukta gott. Innehållet är lika centralt, vi använder ekologiska ingredienser i så hög utsträckning som möjligt. Och vi försöker handla lokalt då det går. Tången i våra produkter har Bosse fiskat i havet här utanför Getterön.

Både monica och mats har ett förflutet inom marknadsföring och detaljhandel, och de förstår sin marknad och kundgrupp väl.

– Vi letar inte efter kunderna som gillar att nöjesshoppa nytt varje lördag. Våra kunder söker efter upplevelsen av det man köper, man är intresserad av dess ursprung. De vill åt det som är äkta och okonstlat, och som de kan köpa med gott samvete. Dessutom skall det vara funktionellt och snyggt. Funktion blir aldrig omodernt.

Den svenska västkusten och Varberg är, med internationella ögon sett, en spännande och exotisk plats, med mycket ren orörd natur, obrutna horisontlinjer och sunda vackra människor.

– Vi har tagit med oss den bilden och Varbergs långa tradition av spa-kultur in i vårt varumärke. Här har man länge använt havet för rekreation och renhet. På så sätt är det vi gör inget nytt, men vi har skapat ett nytt sätt att föra det arvet vidare på, avslutar Mats.

Senast ändrad: 2018-02-15