Choose language
Other:
  • Start
  • / Cykelstaden Varberg
Monark

Cykelstaden Varberg

Passion och lyhördhet gentemot kunden. Där har ni receptet för att bygga ett framgånsrikt företag med två av Sveriges mest kända varumärken i portföljen. Jonas Netterström är sedan två år tillbaka VD för Cycleuropes säte i Varberg, koncernen där Crescent och Monark ingår. Vi följer med honom på en rundtur i cykelfabriken och han delar med sig av företagets framtidsplaner.

Monark

Vi kliver in i en stor industri­lokal, det är relativt tyst trots att det pågår febril verksamhet och framför allt är det väldigt rent och prydligt. I luften finns en svag doft av gummi från alla hjul på hyllorna
och rader av cykelramar hänger nylackade på ett transportband i väntan på sin tur att monteras ihop med andra komponenter. Vi stannar vid en station och Jonas presenterar oss för Sus.
– Sus har hand om dekalering, hon sätter på dekalerna för hand på varje cykel som går förbi här, berättar Jonas. Hon har jobbat på Monark i 38 år och haft hand om olika stationer, men de senaste åren har hon sett till att dekalerna hamnar rätt. Med all sannolikhet har hon satt dekalerna på min åtta år gamla Crescentcykel som jag använder dagligen.
– Jag vill inte ens räkna på hur många dekaler jag har klistrat fast på cyklarna, över miljonen säkert, säger Sus nöjd.

Det är tydligt att Jonas Netterström brinner för sitt jobb, han uttrycker sig lika entusiastisk om framtidens visioner som om fabrikens arv.
– Det är en fantastisk historia som vi får äran att förvalta. Monark betyder ju kungligt och jag vågar säga att fabriken här i Varberg med produktionen av Monark- och Crescentcyklar är juvelen i kronan inom koncernen, säger Jonas.
Under rundturen i fabriken får vi träffa många duktiga yrkesverksamma som jobbar med vitt skilda uppgifter, från montering av ekrar till design av nya cykelmodeller eller marknadsföring. Det är en komplicerad process att få ihop en hel cykel, en process som börjar på ritningsbordet och avslutas när medarbetaren skriver på etiketten som hängs på den färdiga cykeln och garanterar att det är en kvalitetscykel byggd i Varberg.
Ungefär samtidigt som Jonas tillträde som VD växlade Cycleurope sin satsning på elcyklar, en produkt som företaget ser som en allt viktigare del av varumärkenas erbjudande.
– Försäljningen av elcyklar har ökat enormt de senaste åren och det är bara naturligt att Crescent och Monark går in och tar en ledande position i branschen. Vi är de två mest kända cykel­varumärkena i Sverige och kvalitet är vårt signum, säger Jonas.

Monark

– Vi tillverkar cyklar för skandinaviska förhållanden, oavsett om det är fuktig miljö eller vinter ska våra cyklar tåla det, menar han.
På kort tid har elcyklarna tagit en andel som motsvarar 25 procent av den totala cykelmarknaden i Sverige. Samtidigt som försäljningen av cyklar allmänt har sjunkit något har just försäljningen av elcyklar ökat, en trend
man ser väldigt tydligt i större städer som Göteborg och Stockholm men även i Varberg där elcykeln är ett utmärkt alternativ för att ta sig runt i staden.

– Elcyklar har en stor betydelse för folk­hälsan, det är en hel grupp av ­männi­skor som tidigare tagit bilen eller åkt med kollektivtrafiken som nu cyklar istället. Fördelarna är många, det är smidigt, billigare, du blir inte svettig och slipper byta kläder när du kommer fram till jobbet. Men får ändå motion i och med att du måste trampa. Elcykeln är pedalassisterad så du behöver alltid trampa även om det är mycket lättare tack vare elmotorn, förklarar Jonas.

Idag kan crescent och monark samt övriga varumärken i Cycleurope koncernen erbjuda en hel rad modeller el-drivna cyklar, från funktionella cyklar för storstadspendlaren till tåliga mountainbikes för den som vill ge sig ut på äventyr på två hjul.
– Vi är väldigt stolta över vår produktion­senhet här i Varberg, vi har lyckats hitta en bra balans mellan hantverk och automatisering. Många moment görs fortfarande för hand. Samtidigt har vi all design och utveckling här i Varberg, våra cykelmodeller föds verkligen här, säger Jonas.
– Planerna är att Varberg i framtiden ska vara ett nav för elcykelutveckling. Det är en viktig del i företagets identitet och Varberg är en stad med stor potential att attrahera den kompetens som behövs för den fortsatta utvecklingen. Nya spännande projekt som stadsdelen Västerport, hamnprojektet och tågstationen visar att Varberg siktar mot framtiden och vill vara attraktivt för den som tycker om cykel. Vi vill utvecklas med staden, tillägger han.

Senast ändrad: 2019-04-26